LotniczyTransport

Arabia Saudyjska zainwestuje 100 mld dolarów w sektor lotniczy

Arabia Saudyjska chce zainwestować 100 mld dolarów w saudyjski sektor lotniczy. Królestwo planuje przyjąć co najmniej 300 mln pasażerów, oraz 5 mln ton ładunków do 2030 roku.

Ogromne inwestycje w saudyjski sektor lotniczy

Nawet dla krajów bogatych w ropę naftową, takich jak Królestwo Arabii Saudyjskiej, znaczenie transportu lotniczego jest nadal kluczowe dla wzrostu społeczno-gospodarczego. Zdając sobie sprawę z jego ogromnego znaczenia i starając się odwrócić od ropy naftowej, Arabia Saudyjska opracowała unikalny plan transformacyjnych reform społeczno-gospodarczych, znany jako Vision 2030. Częścią tego planu jest zobowiązanie do zainwestowania 100 miliardów dolarów w saudyjski sektor lotniczy do 2030 roku.

Oczekuje się, że inwestycja zostanie sfinansowana dzięki funduszom prywatnym i publicznym, a środki zostaną wykorzystana na modernizację infrastruktury ruchu lotniczego w królestwie. Obecnie usługi ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Arabii Saudyjskiej są świadczone w ponad 25 istniejących portach lotniczych przez Saudi Air Navigation Services (SANS). Ze względu na dużą przestrzeń powietrzną, kraj pragnie dołączyć do globalnego ruchu zarządzania ruchem lotniczym poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii.

Dlatego też modernizacja obejmuje współpracę SANS z firmą Indra, w celu wprowadzenia pierwszej na Bliskim Wschodzie wirtualnej wieży kontroli ruchu lotniczego, która będzie zdalnie zarządzać przylotami i odlotami na pasach startowych międzynarodowego lotniska Al Ula. Javier Ruano, Dyrektor Operacji Zarządzania Ruchem Lotniczym w Indrze, podkreślił:

Podwajamy nasze wysiłki, aby saudyjski dostawca usług stał się jednym ze światowych liderów w zarządzaniu ruchem lotniczym i wyposażył kraj w najbardziej zaawansowaną infrastrukturę. Indra i SANS ponownie wykazały swoje zaangażowanie w ciągłe innowacje i włączanie technologii cyfrowych nowej generacji, które będą kształtować przyszłość sektora.

Nowy narodowy przewoźnik

Część środków z inwestycji w saudyjski sektor lotniczy zostanie również przeznaczona na uruchomienie nowego narodowego przewoźnika, choć nie jako bezpośredniej konkurencji dla obecnego narodowego przewoźnika, Saudii. Podczas gdy Saudia ma siedzibę w Dżuddzie, nowa linia lotnicza ma działać z międzynarodowego lotniska King Khalid w Rijadzie, biznesowego centrum Arabii Saudyjskiej.

Oznacza to dwa różne produkty, z których oba nadal reprezentują Arabię Saudyjską, ponieważ wdraża ona strategię dual-hub. Aby zapewnić obu narodowym przewoźnikom wysoką pozycję wśród najlepszych linii lotniczych na świecie, Arabia Saudyjska przeznaczy również środki na modernizację wszystkich obiektów i infrastruktury na lotniskach w Dżuddzie i Rijadzie, aby uczynić je wiodącymi węzłami lotniczymi na Bliskim Wschodzie.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy nowy narodowy przewoźnik zostanie zaprezentowany, choć może to stać się jeszcze w tym roku. Podczas tegorocznego Farnborough International Airshow, Mohammed Alkhuraisi, wiceprezes ds. strategii i wywiadu gospodarczego w Saudi Arabia’s General Authority of Civil Aviation, potwierdził to, mówiąc:

Trwają ostatnie szlify w planach prezentacji nowego przewoźnika. Wiem, że będzie latał już wkrótce.

Nowe podmioty w przestrzeni powietrznej

W ubiegłym roku niemiecka firma Volocopter nawiązała współpracę z Arabią Saudyjską w celu opracowania operacji lotniczych z wykorzystaniem elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL) dla planowanego inteligentnego miasta znanego jako Neom. Neom, którego pierwsza faza ma zostać ukończona do 2025 r., będzie zlokalizowany nad Morzem Czerwonym w północno-zachodniej części Arabii Saudyjskiej i ma być miastem całkowicie bezemisyjnym, nastawionym na zrównoważony rozwój. Jednak ta idea nie może opierać się wyłącznie na eVTOLach.

W związku z tym ostatni aspekt tej znaczącej inwestycji w saudyjski sektor lotniczy obejmuje próbę zapewnienia przez Królestwo lepszej ścieżki dla nowych uczestników przestrzeni powietrznej, takich jak pojazdy bezzałogowe, takie jak drony i więcej samolotów elektrycznych. Królestwo chce więcej inwestować w zrównoważone lotnictwo, na przykład w napędzane wodorem hydroplany Cessna Caravan, które będą przewozić pasażerów po Arabii Saudyjskiej.

Czytaj też: Projekt Neom: Arabia Saudyjska buduje futurystyczne miasto przyszłości

Jak będzie wyglądało lotnictwo Królestwa w przyszłości?

Dzięki inwestycji w saudyjski sektor lotniczy o wartości 100 miliardów dolarów i postępom w realizacji Vision 2030, w ciągu najbliższych 10 lat Arabia Saudyjska może stać się wiodącym ośrodkiem lotniczym na Bliskim Wschodzie, być może wyprzedzając obecnych liderów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) i Katar. Uruchomienie nowego narodowego przewoźnika powinno sprawić, że stanie się on jednym z wiodących na świecie, a Saudia będzie prosperować wraz z pozostałymi przewoźnikami w Królestwie.

W związku z tym, że przemysł lotniczy staje się coraz bardziej centralnym elementem gospodarki, Arabia Saudyjska oczekuje, że do 2030 r. jej linie lotnicze będą przewozić łącznie ponad 330 mln pasażerów i co najmniej 5 mln ton ładunków. Oznaczałoby to, że linie lotnicze musiałyby stworzyć połączenia z ponad 250 miejscami na całym świecie. Mimo to, minister transportu, Saleh Al-Jasser, jest pewien takiego osiągnięcia. Jak podkreśla Al-Jasser, Królestwo oferuje również perspektywę motywacyjną dla linii lotniczych, aby otworzyć niepopularne trasy:

Ostatnio obniżyliśmy opłaty lotniskowe dla wszystkich linii lotniczych przybywających do Królestwa o od 10 do 35 procent. Zatwierdziliśmy również setki zamówień na samoloty i zaczęliśmy otwierać nowe trasy do wielu krajów i narodów na całym świecie – stwierdził.

Jak zmieniłoby się znaczenie przemysłu lotniczego Królestwa?

Przed pandemią i przed ustanowieniem Vision 2030 w 2016 roku, przemysł lotniczy, który był wyceniany na szacunkową kwotę 36,5 mld dolarów i zapewniał nieco ponad 590 000 miejsc pracy, odpowiadał za około 5,6% Produktu Krajowego Brutto (PKB) Królestwa. Bliski Wschód był największym rynkiem dla przepływów pasażerskich przychodzących i wychodzących z Arabii Saudyjskiej, z około 26,7 milionami pasażerów, co stanowiło około 60,3% całości. Dla kontrastu, Azja i Pacyfik pozostały dość daleko w tyle z zaledwie 9,8 mln pasażerów, co stanowiło około 22,2%, a tylko około 5 mln pasażerów pochodziło z Afryki, co stanowiło 11,3%.

Dzięki inwestycjom w saudyjski sektor lotniczy w ramach Vision 2030, i w miarę pojawiających się możliwości, przemysł lotniczy Arabii Saudyjskiej mógłby stworzyć nawet 1,2 mln miejsc pracy w wielu sektorach. Wzrost zatrudnienia pozwoliłby na wniesienie do PKB co najmniej 80 mln dolarów. Odnowiona branża lotnicza mogłaby również sprawić, że do Arabii Saudyjskiej przyjeżdżałoby więcej pasażerów z innych regionów, takich jak Ameryka Północna i Południowa, Europa i Oceania.

Czytaj też: Duża ofensywa Wizz Air w Arabii Saudyjskiej! 20 nowych połączeń

Flyadeal wykonuje pierwszy lot z kobiecą załogą w Arabii Saudyjskiej

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button