PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
IntermodalnyKolejowyTransport
Gorące newsy

Terminal intermodalny „Brama Wschód-Zachód” uruchomiony

EWG to jeden z największych terminali intermodalnych w Europie

Ogromny terminal intermodalny „Brama Wschód-Zachód” (EWG) uruchomiony. Terminal powstał w węgierskiej wsi Fényeslitke, położonej na granicy z Ukrainą i w strategicznym punkcie Nowego Jedwabnego Szlaku. Jego maksymalna wydajność przeładunkowa ma wynosić 1 mln TEU rocznie.

Terminal „Brama Wschód-Zachód” uruchomiony

18 października 2022 r. w Fényeslitke na Węgrzech w pobliżu granicy z Ukrainą otwarto jeden z największych w Europie terminali intermodalnych. Nazywa się „Brama Wschód-Zachód” i zajmuje obszar 85 hektarów, na którym mieści się dziesięć kilometrów torów o europejskiej szerokości, 225 tysięcy kilometrów kwadratowych nawierzchni i 15 tysięcy metrów kwadratowych magazynów. Ponadto kolejne 140 hektarów przeznaczono na nową infrastrukturę transportową i logistyczną.

Budowa centrum logistycznego w Fényeslitke we wschodniej części kraju oznacza, że będziemy najszybszym punktem przeładunkowym dla pociągów kontenerowych na całej wschodniej granicy Unii Europejskiej – mówił na początku roku Péter Szijjártó, węgierski minister spraw zagranicznych.

Nowa infrastruktura może obsłużyć do miliona ton TEU rocznie i przeładowywać kontenery między wagonami kolei europejskiej i szerokotorowej oraz między pociągami i ciężarówkami. W obiekcie można również załadować na wagony naczepy i całe ciężarówki przegubowe. Dźwigi posiadają certyfikaty Atex i Adr, co pozwala na podnoszenie jednostek zawierających gazy i chemikalia.

Czytaj też: Największy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech

Najnowocześniejsze wyposażenie technologiczn

Terminal został pierwotnie stworzony do sortowania jednostek ze Wschodu do Unii Europejskiej, ale w międzyczasie został dostosowany do nowych wymagań wynikających z wojny rosyjsko-ukraińskiej, zwłaszcza w zakresie transportu kolejowego produktów rolnych z Ukrainy. Od listopada będzie mógł przerabiać 800 ton pszenicy i 450 metrów sześciennych oleju słonecznikowego na godzinę. Aby podkreślić tę funkcję, podczas inauguracji otwarcia do terminalu wjechał pociąg z 44 kontenerami załadowanymi 1 146 tonami pszenicy, prosa i grochu, wysłanymi przez Ugrain Trade, które zostały przesortowane w wolnym porcie Csepel.

Terminal posiada również najnowocześniejsze wyposażenie technologiczne. Dźwigi mogą być sterowane zdalnie dzięki technologii 5G. Istnieją trzy żurawie szynowe Künz, jeden o szerokości 41 metrów i dwa 28-metrowe, oraz jeden 20-metrowy żuraw kołowy. Terminal posiada również Digital Twin, który śledzi procesy i działania w czasie rzeczywistym, pokazując w 3D ruch pociągów, ciężarówek, dźwigów, pojazdów dostawczych i towarów.

Czytaj też: Transport intermodalny rośnie w Polsce w dwucyfrowym tempie

Terminal w Zduńskiej Woli otrzymał duże dofinansowanie z UE

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button