KolejowyTransport

SNCF testuje urządzenie wykrywające zwierzęta na torach pociągów TGV

Przedstawiciele kolei SNCF testują rozwiązania, które mają usprawnić ruch kolejowy we Francji. Na trasie pociągów TGV z Paryża do Lyonu od kilku tygodni poddaje się testom specjalne urządzenie, wykrywające zwierzęta na torach. 

SNCF z nowym rozwiązaniem technologicznym na francuskich torach

Radary ostrzegają maszynistów przed pojawieniem się zwierząt, umożliwiając szybszą reakcję oraz podwyższając poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów TGV.

Urządzenie to jest użyteczne nie tylko w przypadku dzikich zwierząt, ale również gospodarskich, które będąc pozbawione nadzoru, uciekają z zagród i pastwisk. Według danych w minionym roku w pobliżu Cote d’Or doszło do potrącenia sześciu zwierząt. W trakcie wypadku zwierzęta zostały zabite lub poważnie zranione. Ponadto za każdym razem, gdy doszło do zderzenia, osoby odpowiedzialne za prace porządkowe musiały uprzątnąć tory, powodując znaczne opóźnienia w kursowaniu pociągów. Na miejsce musi dotrzeć również specjalna komisja sporządzająca protokół. W przypadku 39 pociągów odnotowano poważne opóźnienia. Co więcej, doszło do uszkodzenia kilku wagonów.

Zobacz także: SNCF zamawia więcej pociągów dużych prędkości Avelia Horizon

Urządzenie wykrywające zwierzęta na torach oparte o system czujników

System czujników ma za zadanie wykryć na torach pociągów TGV obecność zwierząt lub ludzi. Czujniki rozmieszczone są na odcinku mierzącym kilka kilometrów. Związki wysyłane są pomiędzy konkretnymi punktami zlokalizowanymi po dwóch stronach torowiska. Jeśli pojawi się potencjalne zagrożenie, sygnał ostrzegawczy wysyłany jest następnie nie tylko do SNCF, ale również do okolicznych rolników, pozwalając na szybszą reakcję.

Zobacz także: System podatkowo-składkowy w Polsce zwiększa nierówności dochodowe

Koszt prototypu szacuje się na kwotę niemal 4 tys. euro. Pomimo że jest to rozwiązanie droższe od tradycyjnej siatki, jego testy pozwolą na rozwój technologii, która może zostać wykorzystana również w innych miejscach, gdzie postawienie ogrodzenia byłoby mało efektywne lub wiązałoby się ze znacznie większymi kosztami niż na względnie płaskim terenie. Ponadto montaż rozwiązania technologicznego nie wymaga szeregu pozwoleń i zgód administracyjnych. Na podstawie danych gromadzonych przez system powstanie mapa zagrożeń bezpieczeństwa dla pociągów dużych prędkości.

Czeski Zarząd Kolei przekłada remont torów. Brakuje pieniędzy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button