Obszar Oceanu Indyjskiego w pobliżu Somalii – niegdyś znany jako siedlisko piractwa – został usunięty z listy obszarów wysokiego ryzyka dla branży żeglugowej po ponad dekadzie działań wojskowych, politycznych, społecznych i branżowych, mających na celu zabezpieczenie wód. Od 2018 roku wody w pobliżu Somalii były całkowicie bezpieczne i nie doszło tam do żadnego ataku pirackiego na statki handlowe.
Wody w pobliżu Somalii usunięte z listy
Wody w pobliżu Somalii zostały usunięte z listy obszarów wysokiego ryzyka. Grupy branży żeglugowej International Chamber of Shipping (ICS), BIMCO, International Marine Contractors Association (IMCA), INTERCARGO, INTERTANKO i Oil Companies International Marine Forum (OCIMF) ogłosiły, że poinformowały Międzynarodową Organizację Morską (IMO), że „obszar wysokiego ryzyka na Oceanie Indyjskim” (HRA) zostanie usunięty w świetle znacznie poprawionej sytuacji piractwa w regionie, w dużej mierze dzięki skoordynowanym wysiłkom antypirackim wielu regionalnych i międzynarodowych interesariuszy.
To ogłoszenie jest świadectwem prawie 15-letniej współpracy w celu zmniejszenia zagrożenia piractwem na Oceanie Indyjskim. Dzięki połączeniu wysiłków wojskowych, politycznych, społeczeństwa obywatelskiego i branży żeglugowej na przestrzeni lat, operatorzy i marynarze są obecnie w stanie działać ze zwiększonym zaufaniem na tych wodach. Podziękowania i wdzięczność są przekazywane wszystkim marynarzom i pracownikom offshore, którzy służyli w tym czasie w bezpiecznym utrzymaniu globalnego handlu i operacji – skomentowali zgłaszający.
Czytaj też: Rada Bezpieczeństwa ONZ chce zwalczyć piractwo w Zatoce Gwinejskiej
Ocena zagrożenia pozostanie
Zawiadomienie o usunięciu zostało przekazane do IMO na kolejne posiedzenie Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, które ma rozpocząć się 31 października 2022 r. Usunięcie wejdzie w życie 1 stycznia 2023 roku, dając czarterującym, armatorom i operatorom czas na dostosowanie się do zmienionego zagrożenia piractwem. Obszar Dobrowolnego Raportowania (VRA) administrowany przez UKMTO nie uległ zmianie. Statki wpływające do VRA zachęcane są do zgłaszania się do UKMTO i rejestracji w Centrum Bezpieczeństwa Morskiego Rogu Afryki (MSCHOA) zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania BMP (Best Management Practices). Sektor żeglugi będzie nadal monitorował i doradzał w zakresie zagrożeń dla bezpieczeństwa morskiego, aby pomóc w bezpiecznym przepływie statków i marynarzy, którzy je obsługują. Oceny zagrożeń i ryzyka przed rejsem powinny uwzględniać najnowsze informacje na temat bezpieczeństwa morskiego pochodzące od organizacji wspierających VRA.
Oceny zagrożenia i ryzyka powinny być nadal przeprowadzane, a najlepsze praktyki zarządzania przestrzegane, aby nadal łagodzić ryzyko prezentowane w zmiennym, często złożonym i potencjalnie niebezpiecznym środowisku – stwierdzono.
Czytaj też: 10 najszybciej rozwijających się gospodarek w 2022 roku
Znajdziesz nas w Google NewsAtaki zbrojne na statki są coraz częstsze w Cieśninie Singapurskiej