
Najgorsza od lat susza w Europie sprawiła, że potężna rzeka Dunaj osiągnęła jeden z najniższych poziomów wody od prawie stulecia. Niski poziom wody w Dunaju odsłonił wraki dziesiątek niemieckich okrętów wojennych z ładunkami wybuchowymi, zatopionych podczas II wojny światowej w pobliżu serbskiego portu rzecznego Prahovo.
Niski poziom wody w Dunaju
Statki te były jednymi z setek zatopionych wzdłuż Dunaju przez flotę czarnomorską nazistowskich Niemiec w 1944 roku, gdy wycofywały się one przed nacierającymi siłami radzieckimi i nadal utrudniają ruch rzeczny podczas niskiego poziomu wody. Jednak tegoroczna susza – postrzegana przez naukowców jako konsekwencja globalnego ocieplenia – i w rezultacie niski poziom wody w Dunaju, odsłoniły ponad 20 kadłubów na odcinku rzeki w pobliżu Prahova we wschodniej Serbii. Problem w tym, że wiele z wraków nadal zawiera tony amunicji oraz materiałów wybuchowych i stanowi zagrożenie dla żeglugi. Zagrożeni są również pracownicy miejscowego przemysłu rybnego, w tym z Rumunii, która leży tuż za rzeką.
Niemiecka flotylla pozostawiła po sobie wielką katastrofę ekologiczną, która zagraża nam, mieszkańcom Prahova – powiedział Velimir Trajilovic, 74-letni emeryt z Prahova, który napisał książkę o niemieckich statkach.
W Prahovie, niektóre wraki zawęziły żeglowny odcinek Dunaju z 180 metrów do zaledwie 100 metrów. Niektóre z okrętów, rozsiane po dnie rzeki, wciąż mogą pochwalić się wieżyczkami, mostkami dowodzenia, złamanymi masztami i poskręcanymi kadłubami, podczas gdy inne leżą w większości zanurzone pod piaszczystymi brzegami. W marcu rząd serbski ogłosił przetarg na wydobycie wraków oraz usunięcie amunicji i materiałów wybuchowych. Koszt operacji oszacowano na 29 mln euro.
Europe's worst drought in years has pushed the mighty river Danube to one of its lowest levels in almost a century, exposing the hulks of dozens of explosives-laden German warships sunk during World War Two near Serbia's river port town of Prahovo https://t.co/xsC35uLRTi 1/5 pic.twitter.com/2Lhsw4P5Dd
— Reuters (@Reuters) August 19, 2022
🇷🇸Incredible pictures of the new 'sea graveyard' in Prahovo, Serbia caused by this summer's drought.
The drying of the Danube has brought more than 20 explosive-laden warships into view, which were left behind by Nazi Germany when its occupation forces fled the country. pic.twitter.com/QbdpuUvpC9
— Sam Street (@samstreetwrites) August 20, 2022
These warships were sunk in WWII. Now, Europe's drought is causing them to resurface — and that might just lead to 'ecological disaster.' pic.twitter.com/eYQR6Tt9Pn
— NowThis (@nowthisnews) August 20, 2022
Czytaj też: Susza w Chinach. Wstrzymano pracę niektórych fabryk, wprowadzono racjonowanie energii
Problem w całej Europie
Miesiące suszy i rekordowo wysokie temperatury spowodowały utrudnienia w ruchu rzecznym na ważnych arteriach w innych częściach Europy, w tym w Niemczech, Włoszech i Francji. W Serbii władze uciekły się do pogłębiania Dunaju, żeby utrzymać otwarte szlaki żeglugowe na rzece. Rekordowo niski poziom wody utrudnia transport benzyny, LPG, komponentów do mieszanek benzynowych i oleju napędowego, między innymi wzdłuż Renu do regionów Niemiec, Francji i Szwajcarii, co prowadzi do krytycznie niskich zapasów w głębi kraju i uwolnienia rezerw strategicznych dla produktów, które już ucierpiały w wyniku wojny na Ukrainie i odbicia popytu transportowego.
Przedsiębiorstwo transportu rzecznego Contargo ogłosiło, że jego łodzie nie są w stanie bezpiecznie żeglować i w związku z tym rozważa zawieszenie żeglugi na Renie. Ren to główny śródlądowy szlak transportowy w Europie, a w szczególności w Niemczech. Rzeką transportowane są różne towary, w tym produkty chemiczne, zboże i węgiel. Wcześniej, przez niski poziom wody w rzece, przewoźnicy musieli zmniejszać ciężar ładunków, przez co do przetransportowania takiej samej ilości towaru potrzeba było więcej barek. Przez takie działania rosły oczywiście koszty transportu. Całkowite zawieszenie żeglugi na Renie tylko pogorszy sytuację.
Koncentrujemy się na Odrze – na potrzebie jej ochrony i możliwościach rozwoju. Dzisiaj zaatakowały na prorządowe trolle zarzucając nam, że nie jesteśmy za rozwojem kanału Odra-Dunaj. I że płacą nam za to Niemcy. Spójrzcie na Loarę i Ren. Pobudka! pic.twitter.com/3j4USlzoB4
— Czas na Odrę! (@OdraRiver) August 15, 2022
Never seen the water levels this low #nijmegen #waal #rhine pic.twitter.com/LTHUr2808M
— Sander Hermsen (@sanderhermsen) August 10, 2022
Czytaj też: Niemcy rozważają zawieszenie żeglugi na Renie. Rzeka wysycha
Znajdziesz nas w Google NewsSilne burze w Austrii zakłóciły ruch kolejowy na południu kraju
3 Komentarze