Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) wyraziła zaniepokojenie proponowanym przez Qantas przejęciem Alliance Aviation Services (Alliance Airlines). W wydanym oświadczeniu ACCC stwierdziła, że obawia się, iż przejęcie Alliance Airlines znacznie zmniejszy konkurencję w odległych rejonach. Qantas również wydał oświadczenie, w którym potwierdził swoją opinię, że przejęcie Alliance nie zmniejszy konkurencji.
Przejęcie Alliance Airlines budzi obawy regulatorów
Qantas posiada już prawie 20% udziałów w Alliance Airlines, a w maju osiągnął porozumienie w sprawie pełnego przejęcia specjalisty czarterowego, pod warunkiem uzyskania zgody regulatora. Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) wyraziła jednak zaniepokojenie proponowanym przejęciem. Zdaniem ACCC przejęcie Alliance Airlines znacznie zmniejszy konkurencję w odległych rejonach Australii. Qantas twierdzi jednak inaczej. Dyrektor zarządzający powiązanych linii lotniczych i usług Qantas Group, John Gissing, powiedział, że linia lotnicza będzie nadal współpracować z ACCC, aby zapewnić, że wszelkie obawy dotyczące konkurencji zostały rozwiązane. Dodał, że Australia ma jedną z najbardziej prokonkurencyjnych branż lotniczych na świecie.
Istnieje znaczna liczba operatorów czarterowych o różnej wielkości, co sprawia, że jest to niezwykle konkurencyjny segment. Jesteśmy pewni, że nasze przejęcie Alliance nie zmniejsza znacząco tej konkurencji i będziemy pracować w ramach procesu ACCC, aby to udowodnić i rozwiać ich początkowe obawy – stwierdził.
Czytaj też: Linia Qantas zmuszona wysyłać swoich menadżerów do odbierania bagaży
Przejęcie Alliance Airlines może ograniczyć konkurencję
Alliance Airlines posiada flotę 64 samolotów, która według ch-aviation.com składa się z 20 Embraerów ERJ 190, 25 Fokkerów F100, pięciu F50 i czternastu F70. Specjalnością przewoźnika są przewozy pracowników do i z odległych miejsc pracy w kopalniach prowadzonych przez duże firmy surowcowe w całej Australii. Przewoźnik świadczy również usługi regionalnego transportu pasażerskiego i leasinguje samoloty. Jej flota samolotów o liczbie miejsc 100-160 jest idealnie dostosowana do lądowisk w odległych miejscach, gdzie konkuruje z VARA (Virgin Australia Regional Airlines) i Rex. Qantas posiada regionalną linię lotniczą, Qantaslink, która obsługuje ponad 2 000 lotów tygodniowo. Planespotters.net podaje, że flota Qantaslink składająca się ze 104 samolotów obejmuje 50 De Havillandów DHC-8, 20 Boeingów B717, 18 Fokkerów F70/F100, 11 Airbusów A320 i pięć Embraerów ERJ-190.
Regulator obawia się, że przejęcie Alliance Airlines znacznie zmniejszy konkurencję w zakresie usług transportu lotniczego do i z regionalnych i odległych obszarów w Queensland i Zachodniej Australii dla klientów korporacyjnych. ACCC powiedziała, że fuzja połączy dwóch z trzech największych operatorów transportu lotniczego w tych regionach i usunie Alliance jako jedynego konkurenta Qantas na niektórych trasach. ACCC dała wszystkim zainteresowanym stronom czas do 1 września na odpowiedź. Regulator ogłosi swoją ostateczną decyzję w sprawie przejęcia Aliansu przez Qantas 17 listopada 2022 r.
Nasz wstępny pogląd jest taki, że istnieją już znaczące bariery dla linii lotniczych, które chcą wejść lub rozszerzyć swoją działalność w regionach i na odległych obszarach, w tym dostęp do pilotów, obiektów i infrastruktury lotniskowej oraz związanych z nimi zgód regulacyjnych. Usunięcie Alliance jako dostawcy leasingu lub wzrost cen leasingu dla konkurentów Qantas prawdopodobnie znacznie zwiększy te bariery – stwierdziła przewodnicząca ACCC, Gina Cass-Gottlieb.
Czytaj też: Qantas chce uruchomić najdłuższe połączenie lotnicze na świecie
Znajdziesz nas w Google NewsQantas wprowadza 20-godzinny bezpośredni lot z Sydney do Londynu
Jeden komentarz