PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną dla tunelu KDP

Tunel wykorzystywany przez Koleje Dużych Prędkości stanowi ważny element tzw. igreka, trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Jak przekazała w oficjalnym komunikacie spółka CPK, prace przy tunelu KDP w Łodzi wchodzą w kolejną fazę. Złożono wniosek o decyzję lokalizacyjną, co jest jednym z ostatnich etapów przed rozpoczęciem budowy, która ruszy na początku 2023 roku.

Koleje Dużych Prędkości CPK – końcowe etapy prac

Projekt budowlany KDP opracowywany jest od listopada 2021 roku, wówczas podpisano umowy z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Obecnie inwestor, którym jest spółka CPK, czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej. Kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Zasadnicze roboty budowlane mają się rozpocząć w pierwszej połowie przyszłego roku.

Zobacz także: CPK i Rail Baltica połączą siły. Nowe porozumienie na Szczycie Trójmorza

Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK, powiedział:

Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale nie tylko. To również łącznik na tzw. igreku, czyli przygotowywanej linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce, dzięki któremu podróże koleją staną się łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. W bezpośrednim zasięgu inwestycji kolejowych CPK znajdzie się ok. 24 mln Polaków.

CPK

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Tunel drążony przy pomocy tarcz TBM

Tunel ma mieć długość ok. 4 km. Zgodnie z komunikatem będzie przeznaczony głównie na Kolei Dużych Prędkości (KDP). Początek tunelu będzie na stacji Łódź Fabryczna, wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.

Drążenie tunelu ma przebiegać przy wykorzystaniu automatycznych tarcz TBM. Typ zostanie wybrany przez wykonawcę, który przeanalizuje wymagania opisane w projekcie budowlanym, tj. wymóg nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki czemu zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. Jak podaje spółka CPK, wpłynie to pozytywnie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej, znajdujących się w strefie wpływu obiektu.

Obudowa tunelu powstanie z prefabrykowanych, żelbetowych pierścieni o grubości 55 cm. Zgodnie z projektem wewnętrzna średnica wyniesie 12,60 m, a zewnętrzna 13,70 m. W najpłytszym miejscu, a więc na wyjściu z szybu startowego wierzch obudowy będzie wynosił 10,60 m poniżej terenu, a w najgłębszym 20,65 m. Co więcej, projektowany tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce oraz będzie najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button