MorskiTransport

Gospodarka morska Chin stabilizuje się pomimo blokad COVID

Gospodarka morska Chin odzyskała stabilność w pierwszej połowie 2022 roku. Według chińskiego Ministerstwa Zasobów Naturalnych kraj stara się reagować na problem COVID-19 i dąży do rozwoju gospodarczego i społecznego w dobrze skoordynowany sposób.

Gospodarka morska Chin notuje wzrosty

Według wstępnych wyliczeń chińskiego Ministerstwa Zasobów Naturalnych, gospodarka morska Chin odnotowała wzrost produktu oceanicznego brutto o 1,2% rok do roku, do 4,2 biliona juanów (około 2,82 biliarda złotych) w pierwszej połowie tego roku. W przypadku tradycyjnego przemysłu morskiego, wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na morzu wzrosło odpowiednio o 7,4 proc. i 12,4 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

Przepływy ładunków i kontenerów w portach przybrzeżnych odnotowały wzrost rok do roku o 0,1 procent i 3 procent. Chińskie wschodzące branże morskie wykazały w tym okresie solidną dynamikę wzrostu, a 57,7 procent firm odnotowało wzrost przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim. Morski handel zagraniczny tego kraju również stale rósł, a całkowita wartość importu i eksportu drogą morską wzrosła o 18,2 procent rok do roku.

Czytaj też: Chiny łagodzą zasady „Zero-COVID” dla lotów międzynarodowych

Chińskie ćwiczenia wojskowe

Wyniki te mogą się jednak zmienić w wyniku działań Chin wokół Cieśniny Tajwańskiej. Chińskie ćwiczenia wojskowe na wodach wokół Tajwanu skłoniły niektóre statki do żeglugi wokół Cieśniny Tajwańskiej i omijania wyspy szerokim łukiem, zakłócając w ten sposób kluczowe szlaki handlowe dla ładunków i towarów na całym świecie. Chociaż porty na Tajwanie działają normalnie, niektóre statki towarowe i tankowce zmieniły trasę wokół wyspy, aby uniknąć konfrontacji z chińskim wojskiem. Jak twierdzą analitycy i właściciele statków, wydłuża to czas podróży o około pół dnia.

Niektóre statki podjęły środki ostrożności i płyną na wschód od wyspy zamiast przez Cieśninę Tajwańską – powiedział Niels Rasmussen, główny analityk stowarzyszenia armatorów BIMCO.

Według Anoopa Singha, szefa badań nad tankowcami w Braemar, menedżerze ds. ryzyka związanego z żeglugą, właściciele dużych tankowców od tego czasu podnieśli poziomy alarmów bezpieczeństwa i przekierowują swoje statki. Grupy ubezpieczeniowe zajmujące się żeglugą również wysłały ostrzeżenia do swoich członków, wzywając do ostrożności podczas żeglugi wokół Tajwanu.

Czytaj też: USA i Chiny – gospodarcze tło konfliktu o Tajwan

Porty we wschodnich Chinach obsłużyły 28 mln ton ładunków

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button