Info z rynkuMorskiTransport

SBU zidentyfikowało statki, którymi Rosja ukradła 650 tys. ton zboża

Od początku wojny na Ukrainie, Rosja bagatelizowała prawa człowieka, a jej żołnierze notorycznie kradli i niszczyli mienie cywilów. Dotyczy to także zboża, które nieprzerwanie było zabierane z portów na południowo-wschodniej części kraju. W końcu SBU zidentyfikowało zarówno osoby, jak i statki, które pomogli ukraść Rosjanom ponad 650 tysięcy ton ukraińskiego zboża z obwodów chersońskiego i zaporoskiego.

SBU zidentyfikowała osoby i statki zamieszane w proceder kradzieży zboża z Ukrainy

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) poinformowała, że udokumentowała działalność osób powiązanych z nielegalnym wywozem 650 tysięcy ton skradzionego zboża. Wartość żywności oscylowała wokół 200 milionów dolarów.

Ukraińcy zidentyfikowali zarówno osoby odpowiedzialnych za podpisywanie zezwoleń na wywóz zboża, jak i również członków załogi wszystkich statków zamieszanych w proceder. Zboże wywożone było przez dziesięć rosyjskich statków. Agenci poinformowali, że były to jednostki pływające zarówno pod rosyjską, jak i syryjską banderą:

  • Nadieżda,
  • Sormowski-48,
  • Fedor,
  • M/S Koshka,
  • M/S Pozynych,
  • ZHIBEK ZHOLY,
  • St. Kostyantyn,
  • Mikhail
  • Nenashev
  • LAODICEA

Czytaj również: Statki z ukraińskim zbożem zaczęły pływać na Dunaju już w kwietniu

Dodatkowo zidentyfikowano i udokumentowano osoby, które zajmowały się przemytem. Byli to:

  • Yevhen Balitskyi, szef rosyjskiej administracji okupacyjnej w okupowanej części Zaporoża;
  • Oleksandr Saulenka, samozwańczy burmistrz miasta Berdiańsk;
  • Wołodymyr Stelmachenok, „dyrektor” Morskiego Portu Handlowego w Berdiańsku.

W związku z tym Balickiemu zajęto mienie (dotyczyło to także 4 małych samolotów, które znajdowały się w obwodzie kijowskim) oraz ’prawa korporacyjne Balickiego i jego rodziny w wysokości około 149 mln hrywien.” Dodatkowo cała trójka została zaocznie skazana zgodnie z artykułami:

  • Artykuł 111-1, część 8 (spisek);
  • Art. 111-2 (współudział we władzy agresora);
  • Art. 28 ust. 2, art. 438 ust. 1 (naruszenie praw i zwyczajów wojennych).

Czytaj również: Sankcje nie działają? Działają i to jeszcze z jaką siłą! [ANALIZA]

SBU ustaliło również, że Yevhen Balitskyi, który wcześniej był członkiem prorosyjskiego Bloku Opozycyjnego, wydał „rozkaz” wprowadzenia godziny policyjnej na terenach okupowanych. Zdrajca przyczynił się jednocześnie do zajęcia siedmiu kompleksów rolno-przemysłowych i terminali zbożowych na terenie obwodu zaporoskiego przez Rosjan.

Ponadto Balitskyi wraz z Saulenką byli bezpośrednio odpowiedzialni za wyprowadzanie zboża z magazynów i załadowanie go na statki pod nadzorem służb rosyjskich. Statki trafiały między inny do portu Latakia w Syrii. Wcześniej Turcja, Egipt i Liban odmówiły przyjęcia i rozładowania statków ze skradzionym zbożem.

Ukraińskie zboże płynie w świat, ale Rosja wciąż chce je kraść

I choć oficjalnie ukraińskie statki zostały odblokowane, a pierwsze statki wypływają z portu w Odessie, to i tak zagrożenie wciąż istnieje. Na przykład dzień po podpisaniu „porozumienia”, na ten sam port spadły rakiety niszcząc poszczególne magazyny. Mimo wszystko obecnie w końcu pierwsze statki z ukraińskim zbożem pod nadzorem Kijowa wyruszyły do portów. Pierwszym z nich jest Liban, do którego statek ma trafić w ciągu kilku najbliższych dni.

 

Operacje wykrywania i blokowania przeprowadził zespół śledczych z Głównego Zarządu Śledczego SBU oraz Głównego Zarządu Śledczego SBU w Kijowie i obwodzie kijowskim. Sprawą zajmowali się również funkcjonariusze Głównego Wydziału SBU ds. Kontrwywiadu Zabezpieczenia Obiektów Infrastruktury Krytycznej i Zwalczania Finansowania Terroryzmu, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Ukrainy, z upoważnienia Szefa Sztabu Prokuratury Generalnej.

Polska i Ukraina utworzą wspólne przedsiębiorstwo logistyczne

 

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button