LotniczyTransport

Linie IndiGo odnotowują najwyższe w historii przychody kwartalne

Indyjska firma Interglobe Aviation, spółka-matka linii lotniczych IndiGo, podała kilka imponujących liczb w ramach wyników za pierwszy kwartał roku obrotowego 2023. Tani przewoźnik odnotował najwyższe przychody kwartalne (od kwietnia do czerwca 2022 r.) w swojej historii, odnotowując ogromny wzrost o 310,7% w porównaniu z tym samym trzymiesięcznym okresem w ubiegłym roku.

Najwyższe przychody kwartalne IndiGo

Całkowite przychody IndiGo (w tym przychody z działalności operacyjnej i innych źródeł) za pierwszy kwartał w roku obrotowym 2023 wzrósł do 130,1 mld rupii (7,5 mld zł), w porównaniu z zaledwie 31,7 mld rupii (1,8 mld zł) w pierwszym kwartale roku obrotowego 2022. Z tego, przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o prawie 400% do 114,6 mld rupii (6,6 mld zł), podczas gdy przychody dodatkowe skoczyły o ponad 90% do 12,8 mld rupii (746,8 mln zł).

Nasze wyniki przychodów w tym kwartale były imponujące. Zanotowaliśmy najwyższy w historii przychód wygenerowany przez firmę, a tym samym osiągnęliśmy zyski na poziomie operacyjnym. Jednak presja kosztowa związana z paliwem i wymianą walut uniemożliwiła nam przełożenie tego silnego wyniku przychodowego na rentowność netto – powiedział Ronojoy Dutta, dyrektor generalny IndiGo.

Rzeczywiście, chociaż przychody biły rekordy, zyski linii lotniczych miały się zupełnie inaczej. Zysk netto indyjskich linii lotniczych za kwartał wyniósł przyzwoite 3,6 mld (209,3 mln zł), ale został przyćmiony przez straty walutowe wynoszące 14,2 mld rupii (827,6 mln zł).

Airbus

Czytaj też: Indyjskie linie lotnicze znów na minusie. Przez COVID i drogie paliwo

IndiGo zmniejszyło straty za ten kwartał

Na koniec kwartału IndiGo poniosło stratę netto w wysokości 10,6 mld rupii (618,3 mln zł). W porównaniu do 31,7 mld (1,8 mld zł) straty netto za ten sam kwartał rok temu, jest to wynik znacznie niższy. Mimo to, wykazuje tylko niewielką poprawę w stosunku do 16,8 mld rupii (977,1 mln zł) straty netto w poprzednim kwartale. Spadek straty netto o 36% jest jednak imponujący, szczególnie biorąc pod uwagę liczne wyzwania indyjskiego lotnictwa. Indyjscy przewoźnicy już wcześniej ponosili duże koszty przez wysokie ceny paliwa lotniczego, a deprecjacja wartości rupii tylko pogłębiła ich trudności finansowe. Co więcej, prezes linii lotniczych obwiniał ceny paliwa jako jeden z powodów przynoszącego straty czwartego kwartału 2022 roku.

Ponad 40% całkowitych wydatków linii lotniczych w ciągu trzech miesięcy od kwietnia do czerwca to wydatki na paliwo. Dokładniej, koszty paliwa wyniosły łącznie 59,9 mld rupii (3,4 mld zł) z całkowitych wydatków linii lotniczych wynoszących 140,8 mld rupii (8,1 mld zł). Koszty paliwa w tym kwartale wzrosły o 392,6% w porównaniu z kwartałem zakończonym w czerwcu 2021 roku. Dodatkowe koszty wynajmu, napraw i konserwacji samolotów były drugim co do wielkości składnikiem wydatków linii lotniczej, wynoszącym 18,853 mld rupii (1,1 mld zł).

IndiGo podało, że liczba pasażerów wzrosła o 221,9% w porównaniu z czwartym kwartałem poprzedniego roku. Dla porównania, w swoim raporcie finansowym za czwarty kwartał 2022 roku linia lotnicza odnotowała wzrost liczby pasażerów o 10,3%. W każdym razie, ostatni skok globalnego popytu na podróże lotnicze nie pozostawia wątpliwości co do twierdzeń linii lotniczych. Wskaźniki obciążenia w ciągu kwartału wyniosły średnio 79,6%, co oznacza wzrost o 20,9 punktu w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku i zaledwie 2,9 punktu w przeciwieństwie do poprzedniego kwartału.

Airbus

Rozbudowa floty

W ciągu kwartału IndiGo wycofało kilka swoich starych samolotów Airbus A320ceo, jednocześnie wprowadzając do aktywnej służby nowsze A320neos. W rezultacie flota przewoźnika powiększyła się o sześć samolotów i liczy obecnie 281 maszyn, w tym 146 A320neos, 65 A321neos, 35 A320ceos i 35 ATR. Siatka połączeń wynosi 73 krajowe i 20 międzynarodowych kierunków lotów, co oznacza wzrost o pięć międzynarodowych kierunków w porównaniu z marcem 2022 roku. Dzięki rozbudowanej sieci połączeń krajowych i ogromnej flocie, IndiGo już od dłuższego czasu cieszy się dużym udziałem w rynku indyjskim.

Chociaż nasze wyniki finansowe w drugim kwartale będą kwestionowane przez słabą sezonowość, długoterminowy trend przychodów pozostaje silny – skomentował Ronojoy Dutta.

Jednak z dwiema nowymi liniami lotniczymi (Akasa Air i Jet Airways 2.0), które szykują się do wejścia na indyjski rynek w najbliższym czasie, sytuacja może nie wyglądać tak samo. Akasa Air rozpoczyna działalność komercyjną w tę niedzielę i już zaczęła dodawać nowe trasy do swojej siatki połączeń. Choć młoda Akasa, z dwoma samolotami i garstką tras, może nie być w stanie rzucić wyzwania potężnemu IndiGo na tym etapie, ten ostatni z pewnością będzie uważnie obserwował każdy krok najnowszej indyjskiej linii lotniczej.

Czytaj też: Akcje Ryanair przeczą grawitacji – kryzys w branży, a wartość firmy rośnie

Turkish Airlines przejęły dwa Airbusy, które miały latać dla Rosji

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button