Według Rankingu Konkurencyjności stan polskich dróg nie napawa optymizmem. Zostaliśmy sklasyfikowani niżej niż Grecja czy Słowacja. Wskazuje to na konieczność dalszych inwestycji w projekty drogowe.
Stan polskich dróg – Polska surowo oceniona
Jakość polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Tę tezę potwierdza publikowany cyklicznie Ranking Konkurencyjności (ang. The World Competitiveness Yearbook) na 2022 rok. Międzynarodowy Instytut Rozwoju Zarządzania zajmujący się opracowaniem zestawienia uwzględnił 30 państw.
Zobacz także: Nowe drogi w 2022 roku. Aż 345 km nowych dróg krajowych!
Okazuje się, że najlepsze drogi znajdują się w Szwajcarii. Kraje skandynawskie również zostały wyróżnione dość wysoko. W pierwszej trójce znalazły się drogi duńskie oraz szwedzkie. Co ciekawe, Niemcy słynące z dobrych dróg znajdują się dopiero na 8. pozycji. Pierwszą dziesiątkę zamyka Francja.
Polska zajęła dopiero 26. miejsce. Według przywołanego rankingu mamy lepsze drogi niż Bułgaria, Turcja, Rumunia oraz Chorwacja. Lepszymi drogami od nas mogą się natomiast cieszyć Włosi, Litwini czy Łotysze. Lepsze nawierzchnie są również na Węgrzech, Cyprze czy w Grecji.
Zobacz także: Rośnie zadłużenie państw zaangażowanych w Nowy Jedwabny Szlak. Co dalej z projektem?
Polska potrzebuje sporych nakładów na inwestycje drogowe
Oczywiście zły stan dróg przekłada się na liczbę wypadków i zdarzeń drogowych. Raport Konkurencyjności pokazuje zbliżoną analizę do ostatniego raportu autorstwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według kontroli GDDKiA przeprowadzonej w 2020 roku stan 37,3% polskich dróg oznaczono jako niezadowalający lub bardzo zły.
W statystykach prowadzonych przez służby jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych jest zły stan nawierzchni drogowej. W 2021 roku odnotowano 11 851 takich przypadków. Najwięcej takich zdarzeń zaistniało w województwie śląskim, łódzkim i wielkopolskim.
Drogi to strategiczna inwestycja długoterminowa. Jakość nawierzchni istotnie wpływa na bezpieczeństwo. W tym kontekście wymagane są dalsze działania, które poprawią stan dróg. Jak podaje GDDKiA w latach 2017-2021 najwięcej kilometrów dróg krajowych wybudowano w województwach: mazowieckim (309,9 km), zachodniopomorskim (204,4 km) i dolnośląskim (139,2 km). Najmniej projektów drogowych zakończono w województwach: opolskim (31,1 km), pomorskim (47,3 km) i małopolskim (47,9 km).
Znajdziesz nas w Google NewsUkraińskie prawo jazdy będzie uznawane przez wszystkie kraje UE
Jeden komentarz