Airbus testuje nowy zestaw gaśniczy A400M w Hiszpanii
Airbus poddaje testom zestaw gaśniczy w Hiszpanii. Celem testów jest sprawdzenie możliwości A400M z zestawem RORO na niskiej wysokości operacyjnej.
Airbus testuje zestaw gaśniczy RORO
Testy przebiegały przy minimalnej wysokości operacyjnej 45 m i prędkości lotu 231 km/h. Zrzucono ok. 20 ton wody z obecnego zbiornika w czasie krótszym niż 10 sekund. RORO to zdejmowany zestaw demonstracyjny przeciwpożarowy na podnośniku powietrznym, który pozwala na szybką rekonfigurację samolotu. Jest to szczególnie istotne w przypadku szybko rozprzestrzeniających się pożarów na południu Europy.
Zobacz także: Pierwszy Airbus A350-1000 w Afryce zakontraktowany przez Ethiopian Airlines
Testy samolotu z zestawem gaśniczym przebiegały w ścisłej współpracy z 43. Grupą Hiszpańskich Sił Powietrznych i europejskimi władzami ds. operacji przeciwpożarowych oraz Ministerstwem Przemian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO).
Według Mike’a Schoellhorna dyrektora generalnego Airbus Defence and Space A400M może odegrać kluczową rolę w walce z coraz większym zagrożeniem stwarzanym przez pożary oraz wesprzeć odbudowę systemów społecznych i środowiskowych.
✅ Airbus has successfully tested a removable firefighting kit on the #A400M during a flight test campaign.
🛢20 tonnes of water
⏱ less than 10 sec.
✈️ 125 knots speed
📏150 ft heighthttps://t.co/WWkkoiyVzb pic.twitter.com/36vxEqueMg— Airbus Defence (@AirbusDefence) July 26, 2022
Zobacz także: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję
Zestaw RORO przeznaczony do szybkiej instalacji
Zestaw gaśniczy opracowany przez Airbusa jest wymienny z dowolnym samolotem we flocie A400M. Największą zaletą zestawu RORO jest brak konieczności modyfikacji samolotu do jego instalacji. Woda gromadzona jest w stałym zbiorniku w ładowni oraz podtrzymywana przez dwie niezależne pary drzwi, które zostały podłączone z dwoma rurami przeciwpowodziowymi. Po uruchomieniu zrzutu woda zostaje wyrzucana przez dwie sekcje na końcu rampy. Taki system przyspiesza reakcję, co ma szczególne znaczenie w przypadku nagłych pożarów i potrzeby szybkiego dostosowania samolotu do zestawu RORO.
Airbus wskazuje, że dzięki możliwości lotu na niskim poziomie i zwrotności przy niskich prędkościach, A400M dokładnie zrzuca ładunki wody w wyznaczone obszary. Testy zebrały dobre opinie. W przyszłości Aribus planuje rozszerzyć operacje o możliwości nocnego gaszenia pożarów. Gaszenie wielkoobszarowych pożarów w warunkach nocnych jest znacznie trudniejsze, szczególnie na niskiej wysokości operacyjnej. Z tego powodu zestaw gaśniczy RORO będzie dostosowywany do bardziej wymagających warunków.
Znajdziesz nas w Google NewsCoraz większe problemy lotnisk. W tym sezonie ginie ogromna liczba walizek!