MorskiTransport

Stawki za wysyłkę kontenerów wzrosły w ciągu roku o nawet 112%

Według najnowszego raportu Xeneta Shipping Index (XSI), który pozyskuje dane w czasie rzeczywistym od wiodących światowych spedytorów, obecne długoterminowe stawki za wysyłkę kontenerów są o 112% wyższe niż w tym czasie w zeszłym roku i aż o 280% w porównaniu z lipcem 2019 roku.

Długoterminowe stawki za wysyłkę kontenerów w końcu osiągnęły szczyt

Jak wynika z najnowszego raportu Xeneta Shipping Index, długoterminowe stawki za wysyłkę kontenerów w końcu osiągnęły szczyt i są obecnie o 112% wyższe niż przed rokiem.

Przewoźnicy cieszyli się oszałamiającymi wzrostami stawek, napędzanymi przez takie czynniki jak silny popyt, brak sprzętu, zatory i niepewność COVID, przez 17 z ostatnich 19 miesięcy. W lipcu odnotowano jeszcze więcej wzrostów na całym świecie, ale wyraźne widać, że nastąpiła „zmiana” w nastrojach w miarę ewolucji niektórych podstaw – komentuje dyrektor generalny Xeneta, Patrik Berglund.

Wyjaśniając, zauważa, że lipcowe wzrosty są najwolniejsze od stycznia, przy czym presja wzrostowa na umowy długoterminowe zelżała wraz ze spadkiem stawek spotowych na wszystkich głównych trasach. Ponadto, wolumeny na wielu korytarzach spadają, na przykład skonteneryzowany import europejski spadł o 3%, a eksport o 6%, w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r. W ramach dalszych analiz rynku Xeneta ujawniła również, że w lipcu przeprowadziła ankietę wśród swojej bazy klientów i okazało się, że wielu z nich szuka obecnie możliwości renegocjacji stawek kontraktowych, biorąc pod uwagę ostatnie spadki na rynku spotowym.

Nasi klienci, głównie spedytorzy wielkogabarytowi, znajdują się teraz na silniejszej pozycji negocjacyjnej. Nasza ankieta wykazała, że 44% z nich nie jest już przekonanych o stabilności kontraktów długoterminowych – z tych 44% około połowa stwierdziła, że jest bardziej skłonnych do alokowania mniejszych ilości tylko na tańsze kontrakty, podczas gdy pozostali wolą przenieść alokację na rynek spotowy, gdy tylko ceny spadną poniżej stawek długoterminowych – dodał Berglund.

Czytaj też: Wzrosła liczba kontenerów traconych podczas morskiego transportu

Ameryka i Daleki Wschód z największym wzrostem

W ujęciu regionalnym lipcowy XSI pokazuje wzrost globalnego indeksu o 435,2 punktów i wzrosty, choć stosunkowo niewielkie, we wszystkich głównych korytarzach. Europejski import nadal rósł, ale w znacznie wolniejszym tempie niż w ostatnich miesiącach – w lipcu wzrósł o 1,9% (wzrost o 62% rok do roku). Eksport wzrósł silniej, bo o 3,9%, a w tym roku wzrósł o 92%. Eksport z Dalekiego Wschodu cieszył się znakomitym okresem 12 miesięcy i obecnie jest o 150% wyższy niż rok temu, a w tym miesiącu odnotowano kolejny wzrost o 2% (ponownie, wolniejsze tempo wzrostu). Import wzrósł o 1,1% i jest obecnie o 53% wyższy niż w lipcu 2021 roku. Amerykańskie benchmarki XSI wykazały się najlepszymi wynikami, z importem zyskującym 5,9% (wzrost o 173% rok do roku), podczas gdy eksport również wzrósł o 5%.

XSI jest opracowywany na podstawie najnowszych danych dotyczących stawek frachtu oceanicznego, gromadzonych na całym świecie. Wśród firm uczestniczących w platformie benchmarkingu i analizy rynku znajdują się takie firmy jak ABB, Electrolux, Continental, Unilever, Nestle, L’Oréal, Thyssenkrupp, Volvo Group i John Deere. Xeneta to benchmarking stawek frachtu morskiego i lotniczego oraz platforma analityczna przekształcająca branżę spedycyjną i logistyczną. Dane Xeneta obejmują ponad 300 milionów zakontraktowanych stawek frachtu kontenerowego i lotniczego oraz obejmują ponad 160 000 globalnych tras handlowych. Xeneta jest prywatną firmą z siedzibą w Oslo, w Norwegii i biurami regionalnymi w Nowym Jorku i Hamburgu.

Czytaj też: Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Światowy handel bije rekordy i powoduje ogromny wzrost cen frachtu

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button