PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Sto milionów euro na kazachską kolej. Kraj ma się odciąć od Rosji

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) planuje zainwestować ponad 100 mln euro w państwowego operatora kolejowego Kazachstan Railways (KTZ). Projekt ma na celu poprawę odporności finansowej KTZ oraz modernizację kolejowych tras towarowych pomiędzy Azją a Europą. Ponadto w ramach planu zostaną wdrożone środki reagowania kryzysowego na skutki pandemii i wojny.

Kazachstan Railways dostanie 100 milionów euro

Zainwestowany kapitał zostanie wykorzystany przez Kazachstan Railways do modernizacji kluczowej infrastruktury kolejowego transportu towarowego na Środkowym Korytarzu, który nie wymaga przejścia przez Rosję. Ostatnie wydarzenia geopolityczne znacznie zwiększyły zapotrzebowanie na transport przez Środkowy Korytarz, który łączy Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję.

Inwestując w Kazachstan Railways, EBOR poprawia stabilność dużego krajowego przedsiębiorstwa. Przyczynia się również do lepszej łączności regionalnej i międzynarodowej oraz bezpieczeństwa handlu, ponieważ Środkowy Korytarz oferuje jedną z niewielu realistycznych alternatyw dla kolejowego transportu towarowego Chiny-Europa – powiedział Huseyin Ozhan, szef EBOR w Kazachstanie.

Czytaj też: Transport morski zastąpi Nowy Jedwabny Szlak? Nagła zmiana trendu

Inwestycje w kazachską kolej

Kazachstan obawiał się umieszczenia na liście krajów objętych sankcjami po rozpoczęciu wojny na Ukrainie ze względu na swoje gospodarcze i polityczne powiązania z Rosją. Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy kraj zdawał się dystansować od Rosji. Z tego powodu Unia Europejska i EBOR intensywnie inwestują w tym kraju, aby znaleźć alternatywne trasy przewozu towarów.

Kazachstan jest beneficjentem największego i najdłużej trwającego planu inwestycyjnego EBOR, z ponad 9 miliardami euro zainwestowanymi w ciągu ostatnich 30 lat. W ubiegłym miesiącu EBOR zatwierdził również 5-letnią pożyczkę zabezpieczoną z góry w wysokości ponad 18 mln euro dla Eastcomtrans LLP, kazachskiego prywatnego operatora taboru kolejowego. Środki te zostaną wykorzystane na główne projekty konserwacyjne i naprawy floty wagonów kolejowych spółki.

Ponadto, w zeszłym tygodniu EBOR zaoferował około 25 mln euro kazachskiej instytucji mikropożyczkowej KMF, która jest partnerem EBOiR od ponad 15 lat. KMF przeznaczy te środki na mniejsze sub-pożyczki dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w całym Kazachstanie. KMF planuje skierować te środki do przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety, jak również do małych przedsiębiorstw na obszarach wiejskich. Wnioskodawcy mogą otrzymać do 135 000 euro pożyczki.

Czytaj też: W Rosji nie będzie chleba? Przez zachodnie sankcje piekarnie mogą stanąć

Kazachscy logistycy obawiają się, że ich kraj też jest zagrożony sankcjami

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button