
Hiszpańskie koleje państwowe Renfe uruchomiły pociągi dużych prędkości na kolejnej linii. Rozpoczęły one kursowanie na nowej linii dużych prędkości Plasencia – Badajoz. Połączenie przyspieszy o prawie godzinę połączenie Madrytu z regionem Estremadury w pobliżu granicy z Portugalią.
Hiszpańskie pociągi dużych prędkości teraz jadą aż do granicy
Dzięki nowej linii 437-kilometrowa trasa ze stolicy do Badajoz potrwa teraz 4 godziny i 17 minut. Do Plasencii pociąg jedzie prawie trzy godziny na linii konwencjonalnej z prędkością maksymalną 155 km/h. Jednak linia ta jest dopiero połowie ukończona: nie została jeszcze zelektryfikowana i jest w dużej mierze jednotorowa. Została zbudowana dla prędkości 300 km/h, ale z powodu braku sieci trakcyjnej pociągi dużych prędkości jeżdżą „tylko” 200 km/h.

Zarządzający infrastrukturą Adif ukończył budowę linii w lutym, po czym rozpoczęły się testy. Nowa linia o łącznej długości 164 kilometrów ma zapewnić szybsze połączenie stolicy z jednym z najmniej rozwiniętych gospodarczo obszarów Hiszpanii. Lokalni politycy już na początku roku narzekali, że linia została ukończona bardzo późno i nadal jest tylko w połowie gotowa. Adif przewiduje, że odcinek ten będzie stopniowo przekształcany w dwutorowy i z większą prędkością.
Un nuevo tren para Extremadura.
Una realidad que abre un mundo de posibilidades para la región, que nos conecta con todos los puertos de la Península Ibérica y que sirve como atractivo para grandes empresas.
🟩⬜⬛Extremadura está cambiando su historia. @Adif_es @Renfe pic.twitter.com/QORyv1Kglm
— Junta de Extremadura (@Junta_Ex) July 18, 2022
Czytaj też: Tunel średnicowy w Madrycie otwarty. Połączył koleje dużych prędkości
Linia dużych prędkości Madryt – Estremadura
W uroczystej inauguracji wzięli udział król Hiszpanii Filip VI oraz premier Pedro Sánchez. Nowa linia ma również zwiększyć przepustowość dla pociągów towarowych. Zapewni również szybkie połączenia z miastami Cáseres i Merida. Renfe rozmieści na linii zmodernizowane jednostki Alvia S-730 o maksymalnej prędkości 250 km/h. Są to pociągi dużych prędkości, które mogą pracować w trakcji elektrycznej i spalinowej oraz zmieniać rozstaw kół.



Do końca roku Renfe oferuje taryfy w promocyjnych cenach ok. 20 euro. Wraz z uruchomieniem linii dużych prędkości Renfe będzie oferować o trzynaście więcej par połączeń tygodniowo niż dotychczas. W przyszłości modernizacja linii powinna umożliwić szybkie połączenie między Madrytem a Lizboną. Budowa prawie 200 kilometrów linii kosztowała 1,7 mld euro. Linia dużych prędkości (HSL) Madryt – Estremadura (437 km) jest częścią Korytarza Atlantyckiego, a jej budowa pociągnie za sobą inwestycje szacowane na ponad 3,7 mld euro.
Czytaj też: Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h