DrogowyTransport

Słowacja obniża minimalny wiek kierowców zawodowych!

W sierpniu w Słowacji wejdzie w życie nowelizacja ustawy 8/2009 r. o ruchu drogowym. Zmiany będą dotyczyć przede wszystkim obniżenia wieku ubiegania się o prawo jazdy kat. C, D, C+E oraz D+E. Słowacja obniża minimalny wiek kierowców, co ma na celu przyciągnięcie młodych do branży transportowej. 

Słowacja obniża minimalny wiek kierowców ciężarówek i autobusów

Na pomysł obniżania wieku kierowców zawodowych wpadły już Niemcy. Również w Stanach Zjednoczonych w szkołach średnich proponowane są specjalne kursy mające na celu przygotowanie nastolatków do pracy jako kierowca zawodowy.

Obecnie Bratysława wdraża podobne rozwiązanie. Słowackie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podaje, że zmiany zaczną wchodzić w życie już z początkiem sierpnia. Wówczas uprawnienia dotyczące prawa jazdy kat. C i C+E będzie można uzyskać w wieku 18 lat. Dla przypomnienia obecnie minimalny wiek ubiegania się o wymienione kategorie wynosi 21 lat. Po zmianach uprawnienia w kat. D oraz D+E będzie można zdobyć w wieku 21 lat. Wcześniej minimalny wiek wynosił 24 lata. Warunkiem umożliwiającym ubieganie się o wcześniejsze przyznanie uprawnień będzie ukończenie dedykowanego kursu kwalifikacyjnego.

Zobacz także: Rekordowe braki kadrowe w branży transportowej. Niemcy chcą szkolić 17-latków

Braki kadrowe w branży transportowej

Europejska branża transportowa od lat zmaga się z brakami kadrowymi, które pogłębiają się w ostatnich latach. Zmiany na słowackim rynku popierają Zrzeszenie Związków Przemysłowych i Transportu (APZD) i Związek Przewoźników Autobusowych (ZAD). Branża może sporo zyskać, tym bardziej że obecnie więcej kierowców odchodzi na emeryturę, niż wchodzi na rynek. Prezes ZAD Peter Sádovský powiedział, że obniżenie minimalnego wieku kierowców autobusów, choć na bardziej rygorystycznych warunkach, otwiera przestrzeń do szkolenia młodych kierowców.

Zobacz także: Czy w ciągu 15 lat będziemy bogatsi od Wielkiej Brytanii?

Bratysława zgłasza obecnie brak ponad 10 tys. kierowców na rynku. Mowa zarówno o kierowcach ciężarówek, jak i kierowcach autobusów. Zmiany mają zachęcić młodsze osoby do ubiegania się o wcześniejsze przyznanie uprawnień. To już kolejna nowelizacja, którą wprowadza Słowacja. Wcześniej dopuszczono do rynku kierowców z państw spoza Unii Europejskiej. Nie rozwiązało to jednak problemów, gdyż zainteresowanie było niższe, niż przypuszczano.

PITD: Brak kierowców w Polsce coraz większym problemem dla branży TSL

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button