KolejowyTransport

Ukraina przywróci połączenie kolejowe z Mołdawią. Było nieużywane 25 lat

Ukraina planuje rozbudowę infrastruktury kolejowej, która pomoże naszym sąsiadom w większym stopniu zbliżyć się do Europy Zachodniej. Władze Ukrainy i Mołdawii podpisały umowę, na mocy której wyremontują i przywrócą stare połączenie kolejowe z Mołdawią, które było nieużywane przez 25 lat. Prace skoncentrują się głównie na odcinku ukraińskim, a połączenie ma zostać uruchomione już jesienią tego roku.

Ukraina odnowi połączenie kolejowe z Mołdawią

Pomimo tego, że głównym tematem pojawiającym się w kontekście potrzeb Ukrainy, nadal są dostawy broni, potrzebnej do walki z rosyjskim okupantem, rząd w Kijowie nie traci czasu i już zajął się planowaniem przyszłości kraju w świetle nowych scenariuszy geopolitycznych. Na pierwszym planie jest infrastruktura kolejowa, która ma być dostosowana i przemyślana z myślą o coraz większym zbliżeniu do Europy Zachodniej. W oczekiwaniu na bardziej ambitne i odłożone w czasie projekty, w tę perspektywę wpisuje się umowa z Mołdawią o przywróceniu połączenia kolejowego, które było nieużywane aż przez 25 lat. Szacowany czas ponownego otwarcia jest bardzo krótki, bo połączenie kolejowe z Mołdawią ma zostać uruchomione już jesienią tego roku.

Prace skoncentrują się głównie na odcinku ukraińskim, ponieważ do odbudowania jest tylko niewielki odcinek torów na odcinku Berezino (Ukraina)Basarabeasca (Mołdawia). Chodzi o przywrócenie, modernizację i dostosowanie 23 kilometrów linii na terytorium Ukrainy oraz zaledwie 1,2 kilometra w Mołdawii. Umowa rządowa ma na celu ułatwienie ukraińskiego importu i eksportu poprzez usprawnienie transportu kolejowego, który do tej pory odgrywał drugorzędną rolę. W ten sposób Ukraina będzie mogła transportować swoje produkty koleją bezpośrednio do Mołdawii, a stamtąd do innych krajów Unii Europejskiej.

Czytaj też: Deutsche Bahn przyspieszy eksport zboża z Ukrainy przez Polskę

Nowe-stare połączenie kolejowe z Mołdawią z korzyścią dla obu państw

Połączenie kolejowe z Mołdawią pozwoli temu krajowi na bezpośredni dostęp do ukraińskiego portu Izmail na Dunaju, jako alternatywy dla bardziej zatłoczonego portu rzecznego Reni. Region graniczący z Mołdawią, Ukrainą i Rumunią ma zwiększyć swoje znaczenie gospodarcze i logistyczne, które dotychczas pozostawało dość zmarginalizowane. W związku z tym pojawia się również chęć usieciowienia licznych obecnych portów morskich i rzecznych. Oprócz Izmail i Reni, są to Odessa, Czarnomorsk, Giurgiulesti, Galati, Brăila i Konstanca.

Umowę na budowę nowego odcinka kolejowego, omijającego Naddniestrze, podpisano jeszcze w 2015 roku.
Później, w trakcie negocjacji uzgodniono odbudowę toru i poprawę infrastruktury tego odcinka. Oczekiwano wtedy, że prace rozpoczną się latem 2016 roku.

Czytaj też: Europa Zachodnia budzi się ze snu zimowego! Idzie wyścig zbrojeń i … czas głębokich deficytów

Ukraina przebuduje swoje tory kolejowe, aby uzyskać standard europejski

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button