MorskiTransport

Izrael sprzedaje port w Hajfie. Kupi go operator wieloportowy z Indii

Izrael poinformował, że sprzeda port w Hajfie, główny węzeł handlowy na wybrzeżu Morza Śródziemnego, zwycięskim oferentom Adani Ports z Indii oraz lokalnej grupie chemicznej i logistycznej Gadot za 4,1 mld szekli (1,18 mld dolarów). Adani będzie miał większościowy 70% udział, a Gadot będzie posiadał pozostałe 30%.

Port w Hajfie sprzedany Hindusom

Gadot i Adani dotarły do końca dwuletniego procesu przetargowego, który – jak ma nadzieję Izrael – obniży ceny importu i pomoże skrócić notorycznie długi czas oczekiwania w izraelskich portach. Władze portu przekazały, że nowa grupa będzie obsługiwać port w Hajfie do 2054 roku i że wraz z kontenerami będzie mogła teraz skupić się na obsłudze ładunków drobnicowych i rejsów. Nowi właściciele będą konkurować z prywatnym portem, który został otwarty w zeszłym roku i jest obsługiwany przez Shanghai International Port Group.

Prywatyzacja portu w Hajfie zwiększy konkurencję w portach i obniży koszty utrzymania – powiedział minister finansów Avigdor Lieberman.

Globalne łańcuchy dostaw ucierpiały w ciągu ostatniego roku z powodu braku personelu w portach, lockdowny i obciążenie dostępnych statków do wynajęcia, ponieważ te utknęły z powodu zatorów w wielu częściach świata. Około 98% wszystkich towarów przemieszczanych jest do i z Izraela drogą morską, a rząd modernizuje ten sektor, aby utrzymać wzrost gospodarczy.

Czytaj też: Port w Kaliningradzie spodziewa się drastycznego spadku przeładunków

Nowe możliwości handlowe dla Izraela

Hajfa, otoczona od wschodu górami Karmel, które ograniczają wiatry i wzburzone wody, od wieków funkcjonuje jako port. Obecnie port w Hajfie jest wiodącym portem głębokowodnym Izraela, który w 2021 roku obsłużył około połowy krajowego wolumenu towarów. Ocieplenie więzi z sąsiednimi krajami arabskimi również stwarza nowe możliwości handlowe dla Izraela, a Hajfa jest dobrze usytuowana, aby stać się regionalnym hubem, a także łącznikiem między Azją i Europą.

Cieszymy się z wygrania przetargu na prywatyzację Portu Hajfa w Izraelu z naszym partnerem Gadot. To ogromne znaczenie strategiczne i historyczne dla obu narodów! Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy w Hajfie, gdzie Hindusi poprowadzili w 1918 roku jedną z największych szarż kawalerii w historii wojskowości! – napisał na Twitterze Gautam Adani, prezes Adani Group.

Adani Ports, który uważany jest za największe przedsiębiorstwo transportowe w Indiach, ma na celu ekspansję i dąży do stania się głównym globalnym operatorem portowym.

Czytaj też: Dług publiczny Izraela w stosunku do PKB spada, jednak ciągle jest powyżej poziomów sprzed pandemii

Boliwia zmodernizowała port rzeczny. Historyczna szansa na rozwój państwa

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button