Izrael poinformował, że sprzeda port w Hajfie, główny węzeł handlowy na wybrzeżu Morza Śródziemnego, zwycięskim oferentom Adani Ports z Indii oraz lokalnej grupie chemicznej i logistycznej Gadot za 4,1 mld szekli (1,18 mld dolarów). Adani będzie miał większościowy 70% udział, a Gadot będzie posiadał pozostałe 30%.
Port w Hajfie sprzedany Hindusom
Gadot i Adani dotarły do końca dwuletniego procesu przetargowego, który – jak ma nadzieję Izrael – obniży ceny importu i pomoże skrócić notorycznie długi czas oczekiwania w izraelskich portach. Władze portu przekazały, że nowa grupa będzie obsługiwać port w Hajfie do 2054 roku i że wraz z kontenerami będzie mogła teraz skupić się na obsłudze ładunków drobnicowych i rejsów. Nowi właściciele będą konkurować z prywatnym portem, który został otwarty w zeszłym roku i jest obsługiwany przez Shanghai International Port Group.
Prywatyzacja portu w Hajfie zwiększy konkurencję w portach i obniży koszty utrzymania – powiedział minister finansów Avigdor Lieberman.
Globalne łańcuchy dostaw ucierpiały w ciągu ostatniego roku z powodu braku personelu w portach, lockdowny i obciążenie dostępnych statków do wynajęcia, ponieważ te utknęły z powodu zatorów w wielu częściach świata. Około 98% wszystkich towarów przemieszczanych jest do i z Izraela drogą morską, a rząd modernizuje ten sektor, aby utrzymać wzrost gospodarczy.
Czytaj też: Port w Kaliningradzie spodziewa się drastycznego spadku przeładunków
Nowe możliwości handlowe dla Izraela
Hajfa, otoczona od wschodu górami Karmel, które ograniczają wiatry i wzburzone wody, od wieków funkcjonuje jako port. Obecnie port w Hajfie jest wiodącym portem głębokowodnym Izraela, który w 2021 roku obsłużył około połowy krajowego wolumenu towarów. Ocieplenie więzi z sąsiednimi krajami arabskimi również stwarza nowe możliwości handlowe dla Izraela, a Hajfa jest dobrze usytuowana, aby stać się regionalnym hubem, a także łącznikiem między Azją i Europą.
Cieszymy się z wygrania przetargu na prywatyzację Portu Hajfa w Izraelu z naszym partnerem Gadot. To ogromne znaczenie strategiczne i historyczne dla obu narodów! Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy w Hajfie, gdzie Hindusi poprowadzili w 1918 roku jedną z największych szarż kawalerii w historii wojskowości! – napisał na Twitterze Gautam Adani, prezes Adani Group.
Delighted to win the tender for privatization of the Port of Haifa in Israel with our partner Gadot. Immense strategic and historical significance for both nations! Proud to be in Haifa, where Indians led, in 1918, one of the greatest cavalry charges in military history! pic.twitter.com/Bc1xbe8Olc
— Gautam Adani (@gautam_adani) July 14, 2022
Adani Ports, który uważany jest za największe przedsiębiorstwo transportowe w Indiach, ma na celu ekspansję i dąży do stania się głównym globalnym operatorem portowym.
Czytaj też: Dług publiczny Izraela w stosunku do PKB spada, jednak ciągle jest powyżej poziomów sprzed pandemii
Znajdziesz nas w Google NewsBoliwia zmodernizowała port rzeczny. Historyczna szansa na rozwój państwa
Jeden komentarz