LotniczyTransport

Naddźwiękowe loty pasażerskie wracają do łask? Poznajcie potomków Concorde’a

Pierwszy lot XB-1 może zwiastować powrót pasażerskich samolotów naddźwiękowych na niebo

Firma Boom Supersonic odbyła udany lot swojej maszyny XB-1, pierwszego na świecie niezależnie opracowanego odrzutowca naddźwiękowego. Pokazowy lot miał miejsce na terenie Mojave Air & Space Port w Kalifornii. Czy dzięki nowemu projektowi naddźwiękowe loty pasażerskie wrócą do łask?

Naddźwiękowe loty pasażerskie wkrótce znów możliwe

Podobnie jak Overture, budowany przez firmę Boom Supersonic najszybszy samolot pasażerski na świecie, odrzutowiec XB-1 wykorzystuje najnowocześniejsze technologie umożliwiające efektywny lot naddźwiękowy, w tym kompozyty z włókna węglowego, zaawansowaną awionikę, cyfrowo zoptymalizowaną aerodynamikę i zaawansowany układ napędowy.

Czytaj też: Co za szybkość! Boeing przekroczył prędkość dźwięku!

I chociaż naddźwiękowe loty pasażerskie zakończyły się w 2003 roku, kiedy to Air France i British Airways wycofały Concorde’a, ten sposób podróżowania może powrócić do łask. Typowy odrzutowiec pasażerski lata dziś z prędkością około 900 km/h. Z kolei samoloty Boom Supersonic mają osiągać prędkość nawet dwukrotnie wyższą, a trasę Londyn – Nowy Jork pokonywać w mniej niż 4 godziny.

Czekałem na ten lot od momentu założenia Boom w 2014 roku, i stanowi on najważniejszy kamień milowy na naszej drodze do wprowadzenia podróży naddźwiękowej dla pasażerów na całym świecie – powiedział Blake Scholl, założyciel i CEO Boom Supersonic.

Samolot wystartował z Mojave Air & Space Port i spełnił wszystkie cele testowe, w tym bezpiecznie i skutecznie osiągając wysokość 2170 m i prędkości do 439 km/h, czyli znacznie mniej niż obecne samoloty pasażerskie i znacznie mniej niż prędkość dźwięku – 1224 km/h. To na razie jednak tylko lot testowy, a docelowo samoloty firmy mają być niemal dwukrotnie szybsze niż dźwięk.

Czytaj też: Największe gospodarki świata. W 2024 roku potęga USA pozostanie niezachwiana

Firma ma wiele zamówień na nowe odrzutowce

Dwadzieścia lat po wycofaniu Concorde’a, pierwszy lot XB-1 może zwiastować powrót pasażerskich samolotów naddźwiękowych na niebo. Bardzo możliwe, że naddźwiękowe loty pasażerskie powrócą do łask. Program XB-1 stanowi bowiem fundament dla zaprojektowania i rozwoju Overture, najszybszego samolotu pasażerskiego świata.

Choć nowy samolot jeszcze nawet nie powstał, firma ma już 130 zamówień i pre-zamówień od American Airlines, United Airlines i Japan Airlines. Overture będzie mógł zabrać na pokład 64-80 pasażerów. Zoptymalizowana pod kątem prędkości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju, maszyna będzie napędzana w 100% za pomocą zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Bolt i Uber odejdą do lamusa? Airbus zaprezentował swoje latające taksówki

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button