Jak wynika z najnowszego raportu indeksowego, Singapur utrzymał status najlepszego na świecie hubu morskiego przez dziewiąty rok z rzędu. Indeks Rozwoju Międzynarodowych Ośrodków Żeglugowych Xinhua-Baltic, publikowany corocznie przez chińską państwową agencję informacyjną Xinhua i globalnego dostawcę danych morskich, Baltic Exchange, co roku od czasu powstania raportu określa Singapur jako najlepszy światowy ośrodek morski.
Najlepszy światowy ośrodek morski 2022
Singapur uzyskał 94,88 punktów na 100 możliwych, podczas gdy na drugim miejscu znalazł się Londyn, z 83,04 punktami. Z kolei Szanghaj, gdzie znajduje się największy port świata, zajął trzecie miejsce z wynikiem 82,79 punktów. Singapur jest uznawany za najlepszy światowy ośrodek morski dzięki swojemu szerokiemu i ugruntowanemu ekosystemowi profesjonalnych globalnych usług morskich, dobremu zarządzaniu, łatwości prowadzenia działalności gospodarczej oraz dużemu i strategicznie położonemu portowi.
W dalszej części pierwszej dziesiątki nastąpił niewielki ruch, ponieważ Hongkong, Dubaj, Rotterdam i Hamburg zajmują odpowiednio czwarte, piąte, szóste i siódme miejsce. W tym roku jednak Nowy Jork / New Jersey wyprzedził Ateny / Pireus i zajął ósme miejsce na liście, ze względu na wyjątkowo duży wzrost TEU w 2021 r., gdy firmy logistyczne przenosiły towary przez port na wschodnim wybrzeżu USA, aby uniknąć zatorów na zachodnim wybrzeżu. Podobnie jak w zeszłym roku, chiński port Ningbo-Zhoushan zajmuje 10 miejsce. Jego miejsce w tym zestawieniu wynika prawie wyłącznie z tego, że jest trzecim najbardziej ruchliwym portem na świecie pod względem przeładunku towarów, po Singapurze i Szanghaju.
Miejsce | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 | Singapur | Singapur | Singapur | Singapur | Singapur |
2 | Hongkong | Hongkong | Londyn | Londyn | Londyn |
3 | Londyn | Londyn | Szanghaj | Szanghaj | Szanghaj |
4 | Szanghaj | Szanghaj | Hongkong | Hongkong | Hongkong |
5 | Dubaj | Dubaj | Dubaj | Dubaj | Dubaj |
6 | Rotterdam | Rotterdam | Rotterdam | Rotterdam | Rotterdam |
7 | Hamburg | Hamburg | Hamburg | Hamburg | Hamburg |
8 | Nowy Jork | Nowy Jork / New Jersey | Ateny / Pireus | Ateny / Pireus | Nowy Jork / New Jersey |
9 | Tokio | Houston | Nowy Jork / New Jersey | Nowy Jork / New Jersey | Ateny / Pireus |
10 | Busan | Ateny / Pireus | Tokio | Ningbo-Zhoushan | Ningbo-Zhoushan |
Czytaj też: 200 statków w singapurskim porcie zatankowanych skażonym paliwem
Singapur dominuje dziewiąty rok z rzędu
W ramach raportu oceniono łącznie 43 lokalizacje morskie, uwzględniając czynniki związane z portami, takie jak przepustowość ładunków, liczbę dźwigów, długość nabrzeży kontenerowych i głębokość portu; a także liczbę podmiotów zajmujących się profesjonalną działalnością wspierającą gospodarkę morską, taką jak maklerstwo okrętowe, zarządzanie statkami, finansowanie statków, ubezpieczenia i prawo, jak również składki z tytułu gwarantowania kadłuba; oraz czynniki związane z ogólnym otoczeniem biznesowym, takie jak taryfy celne, zakres elektronicznych usług rządowych i wydajność logistyczna. Średni wynik wśród 10 najlepszych portów to 76,98 na 100, a średnia w całym 43 rankingu wynosi 58,70.
Ten raport służy jako cenne przypomnienie, jak nieodłącznym elementem żeglugi jest globalny handel i dobrobyt. Ilustruje on również, że żegluga nie istnieje w silosach. Sukces hubów morskich włączonych do listy 10 najlepszych w większości przypadków wynika ze współpracy i synergii pomiędzy różnymi sektorami przemysłu morskiego. Indeks Rozwoju Międzynarodowych Ośrodków Żeglugowych Xinhua-Baltic pokazuje, że udany ośrodek morski zapewnia wszystko, czego może potrzebować międzynarodowy armator, a udany ośrodek morski jest ostatecznie również odnoszącym sukcesy miastem globalnym – powiedział szef Baltic Exchange, Mark Jackson.
Jesteśmy bardzo zaszczyceni, że Singapur zajmuje pierwsze miejsce dziewiąty rok z rzędu w cenionym raporcie Xinhua-Baltic. Jest to odzwierciedlenie silnego trójstronnego partnerstwa z naszymi partnerami, podmiotami branżowymi i związkami zawodowymi w Maritime Singapore. Podczas pandemii przypomniano nam również o globalnym charakterze żeglugi i potrzebie ścisłej współpracy w celu sprostania globalnym wyzwaniom, takim jak zmiana załogi. Ponieważ sektor morski kontynuuje budowanie odporności i zdolności na przyszłość, będziemy nadal współpracować z naszymi kolegami z branży morskiej na całym świecie, aby napędzać transformację, szczególnie w obszarach dekarbonizacji, digitalizacji i rozwoju talentów – stwierdził z kolei dyrektor naczelny Urzędu Morskiego i Portowego Singapuru, Quah Ley Hoon.
Czytaj też: Zamówienia internetowe Amazon opóźnione przez lockdown w Chinach
Znajdziesz nas w Google NewsKalifornijskie porty przygotowują się na mocny wzrost importu z Szanghaju