Morski

Planowana rozbudowa DCT Gdańsk. Terminal stanie się jednym z najnowocześniejszych w Europie

DCT Gdańsk zawarł umowę z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV obejmującą budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego – tzw. T3. Prace nad nowym nabrzeżem mają się rozpocząć na początku września. Rozbudowa DCT Gdańsk ma sprawić, że będzie to jeden z najnowocześniejszych portów na Bałtyku. 

Rozbudowa DCT Gdańsk – T3

Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie DCT, w ramach inwestycji T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Co więcej, zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych, które będą zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie. Nowy kontrakt obejmie także zakup dwudziestu półautomatycznych suwnic RMG przeznaczonych do obsługi placu kontenerowego.

Szacuje się, że po ukończeniu budowy T3 oraz realizacji planów zakupowych DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Co istotne, terminal będzie w stanie obsługiwać jednostki nowej generacji. Jest to szczególnie istotne w kontekście zachowania konkurencyjności na Morzu Bałtyckim.

Zobacz także: Rekord w DCT Gdańsk! Przeładowano 21 371 kontenerów z jednego statku!

Fazy inwestycji w terminalu

W pierwszej fazie realizacji projektu terminal ma zwiększyć zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU rocznie.

Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk, przekonuje, że podczas planowania inwestycji uwzględniono czynniki środowiskowe, związane głównie z ochroną życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji.

Po zakończeniu przebudowy DCT Gdańsk zyska miano jednego z największych terminali kontenerowych w Europie. Jak podaje zarząd portu, pozwoli to na kompleksową obsługę rajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych. Inwestycja ma być również impulsem do poszerzenia oferty portowej.

Zobacz także: Polska jest w tym eksportową potęgą. Wyprzedzamy nawet Chiny

Według przekazanych informacji otwarcie T3 dla działaności komercyjnej będzie możliwe pod koniec pierwszej połowy 2024 roku. Termin całkowitego zakończenia inwestycji szacowany jest natomiast na rok 2025. Jak informowaliśmy, w 2021 roku DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. W kwietniu litewska spółka transportowa LTG Cargo poinformowała o  utworzeniu usługi przewozów intermodalnych do Polski. Transport towarów rozpocznie się z Kaunas Intermodal Terminal w Kownie i trafi do terminalu Małaszewicze i DCT Gdańsk.

W 2021 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 2 miliony TEU!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button