MorskiTransport
Gorące newsy

Port w Kaliningradzie spodziewa się drastycznego spadku przeładunków

Port w Kaliningradzie spodziewa się 25-procentowego spadku przeładunków do 8 mln ton w 2022 r. Rosmorport szacuje całkowity obrót ładunków w obwodzie kaliningradzkim na 18 mln ton, biorąc pod uwagę obecną sytuację z tranzytem. Od 18 czerwca na Litwie obowiązuje zakaz tranzytu do i z Kaliningradu niektórych towarów objętych unijnymi sankcjami.

Port w Kaliningradzie przewiduje spadek przeładunków

Jak przekazał Andrey Moshkov, zastępca dyrektora Oddziału Basenu Północno-Zachodniego Rosmorportu, w 2022 roku port w Kaliningradzie może zmniejszyć swoją przepustowość o 25%, rok do roku.

Maksymalna przepustowość portu w Kaliningradzie została zarejestrowana w przedkryzysowym roku 2008 – 15 mln ton. W tym roku spodziewamy się znacznego spadku przepustowości, o 25%, rok do roku. Port w Kaliningradzie był połączony liniami kontenerowymi z kluczowymi hubami na Morzu Północnym oraz z rosyjskimi portami w Zatoce Fińskiej. Trwał aktywny rozwój tranzytu z Chin. Teraz wspólnie ze spedytorami rozważamy przywrócenie tej trasy, tym razem bez przekraczania „nieprzyjaznych” państw – powiedział.

Zdaniem Moshkova, zaostrzenie sytuacji z tranzytem ładunków do eksklawy Rosji wpływa na obecne szacunki całkowitego obrotu towarowego Obwodu Kaliningradzkiego, który ocenia się na około 19 mln ton. Urzędnik mówi, że sytuacja z tranzytem przez Litwę ma się wyjaśnić w lipcu, kiedy UE ma określić ograniczenia i nowy pakiet sankcji.

W przyszłym tygodniu zobaczymy model naszego przyszłego życia – podsumował.

Czytaj też: Terminal w Kownie będzie głównym węzłem komunikacyjnym Litwy

Port w Kaliningradzie odczuwa skutki sankcji

W okresie styczeń-grudzień 2021 roku port w Kaliningradzie przeładował 10 648 200 ton ładunków, co oznacza wzrost o 2 proc. rok do roku. Przeładunek suchych ładunków masowych spadł o 9% do 1 041 300 ton, w tym 467 tys. ton węgla (+13%) i 539,5 tys. ton innych ładunków (-21%). Przeładunek ładunków sypkich spadł o 1% do 3 577,7 tys. ton, drobnica wzrosła o 16% do 1,225 mln ton, drewno wzrosło o 22% do 48. 9 tys. ton, ładunki przewożone promami wzrosły o 9% do 1 138,8 tys. ton, ładunki masowe płynne spadły o 32% do 1 474,6 tys. ton, w tym 364 tys. ton produktów naftowych (-60%), 411,9 tys. ton ropy naftowej (-20%), 624,8 tys. ton ładunków spożywczych (-4%) i 73,9 ton ładunków chemicznych (-3%).

Port w Kaliningradzie jest jedynym rosyjskim niezamarzającym portem na Bałtyku. Przed lutym 2022 roku był połączony liniami kontenerowymi z portami Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Łotwy, Holandii, Norwegii, Francji, Estonii, Niemiec, Polski, Litwy, Finlandii i Szwecji. Porty połączone są z portem Ust-Ługa i Bronka promem Ro/Ro i linią towarowo-pasażerską. Od 18 czerwca na Litwie obowiązuje zakaz tranzytu do i z Kaliningradu niektórych towarów objętych unijnymi sankcjami. Zakaz dotyczy importu i tranzytu materiałów budowlanych, stali, węgla i niektórych innych towarów. W kolejnych tygodniach zakaz ma być poszerzony między innymi o alkohol i drewno. W odpowiedzi na działania Litwy, Moskwa zapowiedziała odwet. Na zapowiedziach się skończyło.

Czytaj też: W Rosji nie będzie chleba? Przez zachodnie sankcje piekarnie mogą stanąć

Litwa zablokowała transport potasu z Białorusi

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button