DrogowyTransport

Pesa publikuje wyniki finansowe. Negatywny wpływ pandemii oraz brak półprzewodników

Pesa opublikowała wyniki finansowe za miniony rok. Bydgoskie przedsiębiorstwo wskazuje na negatywny wpływ pandemii oraz brak półprzewodników, co odbiło się na działalności. 

Pesa publikuje wyniki finansowe za 2021 rok

Wynik netto ze sprzedaży wyniósł 1,445 mld zł. Według przedstawicieli Pesy, przy uwzględnieniu pandemii i innych reperkusji gospodarczych, przedstawiony wynik należy uznać za pozytywny. Pesa odczuła skutki zerwanych łańcuchów dostaw wywołanych obostrzeniami oraz braku komponentów na rynku. Na efektywności odbiło się również okresowe ograniczenia dostępności pracowników. Dla porównania, w 2020 roku przychód netto wyniósł 1,956 mld zł.

Pomimo widocznego ograniczenia dostępności zasobów w okresie pandemii Pesa nie ogłaszała przestojów produkcyjnych, nie limitowała również czasu pracy pracowników, a produkcja pracowała w sposób nieprzerwany.

Co istotne, po kilku latach wyników ujemnych, spółka zakończyła drugi rok z rzędu z dodatnim wynikiem EBITDA na poziomie 37,4 mln zł. Jak podkreśla zarząd, zaplanowany w budżecie PESA wynik EBITDA na koniec roku 2021 został zrealizowany. Jednak miniony rok został zakończony ze stratą netto w wysokości 73 mln zł.

Zobacz także: PESA rozpoczyna jazdy testowe lokomotywy elektryczno-spalinowej w Bydgoszczy!

Pesa podsumowuje 2021 rok

Mimo pandemii i problemów z dostawami w 2021 roku poczyniono znaczące inwestycje. W minionym roku swoją premierę na targach TRAKO miały nowe projekty – dwusystemowy EMU 654 dla RegioJet oraz prototyp zmodernizowanej lokomotywy manewrowej SM42 z napędem wodorowym.

Obecnie trwają kompleksowe uruchomienia lokomotywy w siedzibie PESA w Bydgoszczy, a kolejnym etapem będzie rozpoczęcie procesu homologacji pojazdu w drugiej połowie 2022 roku.

Zobacz także: ORLEN wraz z PESĄ rozwija lokomotywę wodorową

Pesa informuje również o nowych kontraktach podpisanych w 2021 roku o wartości 1,9 mld zł, które będą realizowane w ciągu najbliższych lat.

Najbardziej znaczącym kontraktem okazała się umowa ramowa podpisana ze spółką České dráhy dotycząca zamówienia na 66 sztuk DMU120 o wartości ponad 1 mld zł. Podpisano także znaczące umowy z partnerami z Rumunii i Bułgarii, MPK Wrocław oraz Kolejami Dolnośląskimi i RCP.

W oficjalnym komunikacie wskazano także na plany na lata 2022 – 2025. Pesa Bydgoszcz chce skoncentrować się na komercjalizacji nowych pojazdów szynowych, które zastąpią platformy rynkowe, takie jak LINK, czy ELF II. Zarząd Pesa Bydgoszcz poinformował, że nowe generacje pojazdów Pesa będą ujednolicone w ramach platformy Regio16. Ma to przynieść znaczne korzyści w postaci obniżenia kosztów zakupu komponentów, skrócenia czasu montażu i zabudowy oraz automatyzacji produkcji.

Sukces bydgoskiej firmy. Kolejne polskie pociągi PESA pojadą do Czech!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button