DrogowyTransport

Elektryki w Polsce. Powolny rozwój infrastruktury niepokoi

Elektryki w Polsce stają się coraz popularniejsze. Eksperci alarmują jednak o konieczność wdrażania nowych stacji ładowania, ponieważ w dłuższej perspektywie ich liczba będzie po prostu niewystarczająca. 

Elektryki w Polsce – nieznaczna dominacja hybryd

Według danych PSPA na początku roku w Polsce było zarejestrowanych 39 328 samochodów osobowych oraz 1 738 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. Tym samym w skali roku liczba elektryków w obu segmentach zwiększyła się odpowiednio o 88% i 145%.

Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA pod koniec stycznia na polskich drogach pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% tego segmentu. Nieco więcej, bo 51% rynku należało do hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Polski rynek powoli zmierza do transformacji motoryzacyjnej, jednak istotnym czynnikiem ograniczającym może okazać się powolny rozwój infrastruktury.

Zobacz także: Elektryków przybywa, ładowarek niekoniecznie. Polska niechlubnym liderem zestawienia

PSPA

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, powiedział:

Przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 r. (101). Mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach. Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 r.

Zobacz także: Autobus elektryczny Pilea, czyli o tym, jak ARP S.A. tworzy innowacje

Infrastruktura do ładowania elektryków w Polsce

Na koniec stycznia w Polsce dostępnych było 1992 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty). 28% z nich były to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko w styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).

Elektryków przybywa na polskich drogach. W dłuższej perspektywie tej tendencji towarzyszyć może brak odpowiednio rozwiniętej infrastruktury do ładowania. Niestety jak już wielokrotnie alarmowano, budowa ładowarek następuje zbyt wolno, co blokuje rozwój rynku. W polskich warunkach preferowane są raczej pojazdy z napędem hybrydowym, w tym plug-in, które stanowią ważne ogniwo transformacji rynku zmierzającego do  (Więcej: Toyota i Suzuki będą współpracować przy produkcji samochodów hybrydowych w Indiach).

ZIGGY – mobilna stacja ładowania elektryków projektu amerykańskich inżynierów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button