IntermodalnyTransport

Powstanie nowy terminal multimodalny w Polsce. Dofinansowanie w wysokości 46 mln zł!

Terminal w Zduńskiej Woli – Karsznicach będzie ważnym portem umożliwiającym obsługę towarów w transporcie kolejowym i drogowym. Inwestycja ma zostać oddana do użytku jesienią 2023 roku. 

Terminal w Karsznicach – największy port multimodalny w Polsce

Uzyskano pozwolenie na budowę inwestycji w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Terminal przeładunkowy znajdzie się na skrzyżowaniu linii kolejowych północ – południe i wschód – zachód. Czas realizacji projektu ma wynieść dwa lata. Port zajmie powierzchnię 22 ha, teren jest własnością spółki Polskie Koleje Państwowe. Kontenery przeładowywane z pociągów będą trafiać do transportu drogowego i na odwrót.

Pozwolenie na budowę wydano w rekordowym tempie, gdyż zaledwie osiem miesięcy od zlecenia projektu budowlanego. Uzyskane pozwolenie obejmuje pierwszy etap inwestycji, z możliwością rozbudowy portu. Według szacunków docelowo port będzie w stanie obsługiwać 500 tys. kontenerów rocznie, a więc ponad tysiąc kontenerów każdego dnia. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 46 mln zł.

Mapa 1. Lokalizacja terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach.

Google Maps

Zobacz także: Połączenie intermodalne połączy Pragę z niemieckim Wilhelmshaven

Marszałek województwa Grzegorz Schreiber, powiedział:

Decyzją Zarządu Województwa Łódzkiego, PKP Cargo otrzyma dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na budowę terminalu drogowo-kolejowego w Karsznicach. Właśnie spełnia się marzenie, które w tej okolicy istniało od wielu lat. Do tej pory tych marzeń nikomu nie udało się zrealizować. Mam nadzieję, że nam się uda. Jesteśmy przed podpisaniem umowy z Zarządem PKP Cargo.

Zobacz także: Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki

S. Wiśniewski, Port przeładunkowy na terenie Miejskiego obszaru Funkcjonalnego zduńska Wola-Karsznice jako przykład multimodalnego węzła transportowego, Transport miejski i regionalny, 2015.

Strategiczna lokalizacja portu

Terminal modalny w Zduńskiej Woli – Karsznicach ma być jednym z największych portów w Polsce. Inwestycja powstanie niedaleko drogi S8. Strategiczna lokalizacja na przecięciu tras handlowych Bałtyk – Adriatyk oraz szlaku z Chin ma pozwolić na zwiększenie wolumenu eksportu i importu. Komunikacja Chin z państwami bałtyckimi wpisuje się w założenia inicjatywy Pasa i Szlaku.

Znaczącą rolę odgrywa lokalizacja w centrum Polski. Co więcej, port znajdzie się w niewielkiej odległości od Łodzi, pierwszego polskiego miasta, które już niedługo będzie dysponować pełną obwodnicą (Więcej: Nowy odcinek S14 oddany do użytku. Trwa ostatni etap realizacji obwodnicy Łodzi).

Przedstawiciele PKP Cargo Terminale zwracają również uwagę na znaczenie projektu w kontekście lokalnego rynku. Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga, powiedział o inwestycji:

To ma być krwiobieg dla tego regionu. My zrobimy wszystko, żeby tę inwestycję wykonać w możliwie krótkim czasie, bo jest nam ona bardzo potrzebna, a biorąc pod uwagę obecną sytuację na Ukrainie wręcz niezbędna.

W Zduńskiej Woli – Karsznicach ma powstać także Konsorcjum Transportu Kombinowanego będące wspólnym projektem PGE i PKP oraz województwa łódzkiego. W realizację zaangażowano PGE Polską Grupę Energetyczną ze spółką Betrans oraz PKP Cargo Terminale.

Nowy terminal intermodalny w Zamościu pomoże w eksporcie ukraińskiego zboża!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button