Stowarzyszenia branży kolejowej podpisały protokół ustaleń w sprawie przeprowadzenia badania „Inteligentne i przystępne cenowo usługi dużych prędkości w Unii Europejskiej” w celu wykazania korzyści płynących z „radykalnej transformacji” sieci kolejowej w celu zapewnienia usług dużych prędkości łączących w Unii Europejskiej. Pociągi dużych prędkości miałyby połączyć wszystkie główne miasta kontynentu.
Pociągi dużych prędkości mogą połączyć europejskie stolice
Protokół ustaleń został podpisany podczas Dni ,,Łącząc Europę” w Lyonie 29 czerwca przez Wspólnotę Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych, sojusz AllRail zrzeszający nowe podmioty na rynku przewozów pasażerskich, stowarzyszenie branżowe UNIFE oraz program badawczy Wspólne Europejskie Przedsiębiorstwo Kolejowe. Badanie będzie miało na celu określenie najważniejszych korzyści z utworzenia europejskiej sieci kolei dużych prędkości łączącej stolice i główne miasta oraz wykazanie, w jaki sposób przyspieszone inwestycje w sieć kolejową i usługi mogłyby wesprzeć plany UE dotyczące bezemisyjnego, zrównoważonego i sprawiedliwego transportu.
Nasza strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności ma na celu podwojenie ruchu kolei dużych prędkości do 2030 r. i jego potrojenie do 2050 r. Widzę, że kolej odgrywa kluczową rolę kolei w naszym przyszłym zrównoważonym systemie transportowym, ale musi ona również odegrać swoją rolę w zwiększaniu atrakcyjności transportu kolejowego poprzez zwiększenie jego wydajności, opłacalności i innowacyjności – powiedział Walter Goetz, szef gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Vălean.
Chcemy, aby pociągi dużych prędkości o dużej pojemności – po 1000 miejsc każdy – łączyły miejsca w całej Europie. Doprowadzi to do niskich cen biletów i wysokich przychodów. Podczas gdy inne konkurencyjne środki transportu dalekobieżnego wyznaczają sobie cele zerowej emisji netto, kolej może to zrobić lepiej i szybciej. Wyniki tego badania muszą umożliwić kolei dużych prędkości stanie się podstawą podróży długodystansowych w Europie – stwierdził sekretarz generalny AllRail, Nick Brooks.
Czytaj też: Alstom świętuje 30-lecie kolei dużych prędkości w Hiszpanii
Istotne korzyści europejskiej sieci
Sygnatariusze wyjaśnili, że celem badania jest wspieranie „radykalnej transformacji” systemu kolejowego, realizacja celów Europejskiego Zielonego Ładu oraz stworzenie w pełni operacyjnej, multimodalnej, zrównoważonej i inteligentnej sieci TEN-T, w tym połączeń kolei dużych prędkości do 2050 r. Dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola uważa, że „to ważne badanie pokaże potencjał, jaki mają pociągi dużych prędkości w zakresie wygodnego i komfortowego połączenia wszystkich kontynentalnych stolic i głównych miast UE, czego symbolem będzie linia Connecting Europe Express w 2021 r., oraz pozytywne korzyści społeczno-gospodarcze, jakie z tego wynikną”.
Dyrektor Generalny UNIFE Philippe Citroën powiedział, że „wykazując istotne korzyści wynikające z utworzenia europejskiej sieci kolei dużych prędkości, badanie przyczyni się do realizacji Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności”, zgodnej z Transeuropejską Siecią Transportową.
Cieszymy się na współpracę przy tym badaniu, aby urzeczywistnić tę wizję – dodał.
Czytaj też: Technologia maglev pomoże stworzyć pociąg poruszający się 620 km/h
Znajdziesz nas w Google NewsInfrastruktura kolejowa przyszłości. Nadchodzą rewolucyjne zmiany
Jeden komentarz