Szwajcarzy zgodzili się na podziemny transport towarowy

Szwajcarska Rada Federalna zatwierdziła ustawę o podziemnym transporcie towarów, która wejdzie w życie 1 sierpnia. Ustawa ta stanowi podstawę prawną do realizacji futurystycznego, ale realistycznego projektu: Cargo Sous Terrain (CST). W pierwszym etapie system zapewni podziemny transport towarowy pomiędzy Härkingen-Niederbipp a Zurychem.
Podziemny transport towarowy w Szwajcarii
Cargo Sous Terrain to inicjatywa finansowana ze środków prywatnych, której celem jest stworzenie podziemnego korytarza kolejowego przeznaczonego do przewozu towarów, łączącego najważniejsze szwajcarskie ośrodki produkcyjne i logistyczne. Sama firma opisuje swoją wizję jako „budowę kompletnego systemu logistycznego do elastycznego transportu towarów małogabarytowych za pomocą tuneli łączących zakłady produkcyjne i logistyczne z ośrodkami miejskimi”. Pierwszy odcinek sieci CST będzie przebiegał w północnej Szwajcarii i zapewni podziemny transport towarowy pomiędzy Härkingen-Niederbipp a Zurychem. Będzie on miał długość około 70 kilometrów. Odcinek ten połączy dziesięć różnych węzłów komunikacyjnych, a plany przewidują stopniowe łączenie ich z innymi kluczowymi centrami logistycznymi i dystrybucyjnymi w Szwajcarii.

CST podaje, że pierwszy odcinek zostanie otwarty w 2031 roku, natomiast do 2045 roku „sieć o długości 500 kilometrów będzie funkcjonować pomiędzy Jeziorem Bodeńskim a Jeziorem Genewskim, z odgałęzieniami do Bazylei, Lucerny i Thun”. Koszty budowy pierwszego odcinka, w tym oprogramowania, węzłów oraz pojazdów podziemnych i naziemnych (do dystrybucji w miastach) szacuje się na 3 miliardy franków szwajcarskich.
Czytaj też: Kolejowe przewozy towarowe w Holandii notują pozytywne wyniki
Podziemny transport towarowy to przyszłość transportu
Projekt idzie pełną parą po tym, jak Szwajcarska Rada Federalna zatwierdziła ustawę niezbędną do jego realizacji. Do końca 2022 roku CST rozpocznie „procesy związane z planowaniem struktury wymagane dla projektu w kantonach Aargau, Solothurn i Zurych oraz zbada odpowiednie lokalizacje węzłów wzdłuż pierwszej linii z Härkingen do lotniska w Zurychu”. Port lotniczy w Zurychu stanie się punktem krytycznym w CST, ponieważ połączy się z siecią metra i zbuduje terminal logistyczny, aby ułatwić szybki i łatwy tranzyt dla ładunków przylatujących lub odlatujących z tego lotniska.


Gallen i Thurgau, które już wcześniej przeprowadziły analizę wykonalności podziemnego transportu towarowego pomiędzy Zurychem a wschodnią Szwajcarią. Analiza wykazała, że podziemny transport towarowy aż do St Gallen jest ,,obiecujący pod względem technicznym i ekonomicznym”. W oparciu o te wyniki zostaną teraz przeprowadzone dogłębne badania możliwych lokalizacji węzłów. Kantony St Gallen i Thurgau są zainteresowane jak najszybszym podłączeniem do tego futurystycznego systemu.
Czytaj też: Polska 4. największym dostawcą towarów do Niemiec
Znajdziesz nas w Google NewsStart-up opracowuje elektryczne statki towarowe z wymienialną baterią
3 Komentarze