Terminal w Kownie będzie głównym węzłem komunikacyjnym Litwy
Rola Polski we wzmacnianiu litewskiego rynku intermodalnego wzrośnie w najbliższej przyszłości. Terminal w Kownie stanie się centralnym węzłem i bramą dla przepływów intermodalnych w kraju bałtyckim oraz kluczowym punktem połączenia portów estońskich, łotewskich i litewskich z Europą Środkową i Zachodnią.
Terminal w Kownie ważnym elementem Rail Baltica
Maciej Cetnerowski, dyrektor ds. rozwoju intermodalnego w LTG Cargo Polska, podkreślił znaczenie intermodalne, jakie Polska i terminal w Kownie mają dla Litwy. Podkreślił, że LTG będzie wykorzystywać Polskę w taki sam sposób, jak obecnie dla połączeń intermodalnych, a Kowno będzie pełnić rolę kluczowej lokalizacji, która to umożliwi.
Nowe możliwości intermodalne pojawiły się po podłączeniu terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do europejskiej sieci kolejowej od 2021 r. oraz po zatwierdzeniu alternatywnej trasy dla przyszłej budowy linii kolejowej Rail Baltica z Kowna do granicy z Polską w Sestokai. Z pewnością będzie to nasz najważniejszy punkt wyjścia w nadchodzących latach. eraz wykorzystujemy Polskę jako kraj tranzytowy – korzystamy z pociągów na całej trasie z Kowna do Duisburga, co jest niezbędne do obsługi ładunków również z Ukrainy – podkreślił Cetnerowski.
Mimo że terminal w Kownie działa na liniach o podwójnym rozstawie torów (1 435 mm i 1 523 mm), przeładunek na granicy z Polską nadal utrudnia wydajność i szybkość połączeń intermodalnych. W związku z tym „za optymalną trasę Rail Baltica między Kownem a granicą z Polską uznano wariant 6A, zgodnie z którym planuje się budowę nowego toru kolejowego o szerokości 1 435 mm w miejscu, gdzie do tej pory nie było torów kolejowych”. Oznacza to, że wkrótce Polska i Litwa połączą się linią o europejskim rozstawie torów, co ułatwi połączenia kolejowe i zmieni obecne ograniczenia przepustowości.
Mówiąc o przepustowości, szacujemy, że w ciągu dnia roboczego na granicy możemy obsłużyć do 12 pociągów. Od września 2022 r. granica zacznie działać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – powiedział Centerowski, wyjaśniając, że usprawnianie polsko-litewskiego przejścia granicznego rozpocznie się natychmiast.
Czytaj też: Litewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem
Polska zastąpi Białoruś?
Połączenie o standardowym rozstawie torów między Polską a Litwą nie jest jednak jedynym projektem, który pozwoli Kownu stać się węzłem intermodalnym. Stacje regionalne Rail Baltica planowane są nie tylko w Sestokai, ale również w Mariampolu, mieście położonym w południowo-zachodniej Litwie, w pobliżu granicy polsko-litewskiej. Oba te miasta będą połączone z główną linią kolejową za pomocą połączeń regionalnych. Według Centerowskiego, Sestokai będą miały mniejszą pojemność, jeśli chodzi o magazynowanie. Jednak jego znaczenie wynika z tego, że będzie to miejsce, w którym ładunki będą przeładowywane z jednej szerokości torów na drugą.
Do niedawna Litwa prowadziła wiele interesów kolejowych z Białorusią, Rosją i innymi krajami WNP, głównie w ramach szerokiego rozstawu torów. Ale wydaje się, że to Polska zastąpi Białoruś jako kraj tranzytowy między Ukrainą a krajami bałtyckimi i nie tylko. Musimy posiadać więcej połączeń z Kowna do Polski, dlatego dążymy do tego, aby połączyć Kowno z Polską w jak największym stopniu, zwłaszcza z południem Polski. I dalej – połączyć nas poprzez terminale graniczne z klientami w Europie Południowej i Zachodniej, na przykład z Włochami i Turcją. Można to osiągnąć dzięki współpracy z innymi przewoźnikami – podkreślił Cetnerowski.
Jednym z najważniejszych kroków w tym kierunku jest poprawa połączeń intermodalnych poprzez uruchomienie pociągów testowych między Gdańskiem a Kownem.
Ponieważ widzimy zwiększone zainteresowanie tym połączeniem ze strony naszych klientów, w ciągu kilku najbliższych tygodni usługa ta stanie się regularna – dodał.
Czytaj też: Najdłuższy podwodny tunel na świecie coraz bliżej. Połączy Helsinki i Tallinn
Znajdziesz nas w Google NewsLitewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem
2 Komentarze