Nowy terminal intermodalny w Zamościu pomoże w eksporcie ukraińskiego zboża!

Spółka Laude Smart Intermodal otworzyła w Zamościu swój największy krajowy terminal. Obiekt będzie zajmował się przyjmowaniem ładunków z Ukrainy. Inwestycja ma pomóc w transporcie zboża z ogarniętego wojną państwa, co obecnie jest priorytetem polityczno-gospodarczym. Oficjalne otwarcie odbyło się 23 czerwca.
Nowy terminal intermodalny w Zamościu
Nowy terminal został ulokowany przy stacji Zamość Bortatycze na szerokotorowej linii LHS. Według szacunków będzie w stanie obsługiwać 10 pociągów dziennie. W skali roku ma obsługiwać 15 tys. kontenerów z Ukrainy.
Koszt inwestycji wyniósł 30 mln zł. Środki zainwestowano m.in. w szeroki tor, niezbędny przy obsłudze pociągów ze Wschodu. To bardzo ważne w kontekście obsługi pociągów z Ukrainy, gdzie rozstaw torów jest inny niż w UE. Cały układ torowy ma 6,5 km. Na terenie terminala znajdują się również 40-tonowe suwnice.
Zobacz także: Połączenie intermodalne połączy Pragę z niemieckim Wilhelmshaven
Marcin Witczak, prezes Laude Smart Intermodal powiedział o inwestycji:
Inwestycje te pozwalają wesprzeć ukraiński eksport do europejskich odbiorców. Tak naprawdę dziś jedyną możliwością są szlaki kolejowe, w tym szczególnie linia LHS od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, a także zaplecze przeładunkowe, jakie mogą zapewnić terminale zlokalizowane na liniach kolejowych łączących Polskę z Ukrainą, jak nasz w Zamościu.
Zobacz także: POLIKRYZYS, czyli pandemia, wojna, kryzys żywnościowy, ryzyko stagflacji i gra geopolityczna
Laude będzie pośredniczyć w transporcie zboża z Ukrainy
Prezes Laude wskazuje także, że przy obecnej organizacji ruchu sukcesem byłby transport 2 mln ton zbóż z Ukrainy miesięcznie. Z uwagi na wykorzystanie kontenerów do ładunków sypkich, procesy logistyczne będą usprawnione, a czas obsługi w terminalach znacznie skrócony. Witczak dodaje:
W przypadku przeładunku na stacjach i w terminalach, gdzie następuje zmiana szerokości torów, całkowity czas na obsługę pociągu z węglarkami liczy się w dniach. Obsługa pociągu kontenerowego jest dużo szybsza. Spółka Laude potrafi przewozić do 4000 ton w jednym pociągu i właśnie to w połączeniu ze zmianą organizacji ruchu na linii LHS może sprawić, że cel wywozu ziarna koleją z Ukrainy zostanie zrealizowany.
Laude jest operatorem logistycznym zajmującym się transportem różnych grup towarowych. Spółka uruchamia nowe połączenia intermodalne oraz stosuje rozwiązania kontenerowe dla transportu sypkiego, co ma umożliwić efektywniejszy eksport zboża.
Z uwagi na zablokowanie portów przez Rosjan, wolumen eksportu ukraińskiego zboża pozostaje na niskim poziomie. Jak wskazywaliśmy, obecnie nieprzecenione są alternatywne trasy, w tym udział Polski w pośrednictwie eksportowym (Więcej: Eksport zboża z Ukrainy: na znaczeniu zyskują alternatywne szlaki handlowe). Terminal intermodalny w Zamościu może okazać się bardzo ważny w kontekście wywozu zboża jeszcze przed żniwami.
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze