
Nowa zeroemisyjna ciężarówka od Volvo Group ma emitować wyłącznie parę wodną. Volvo pokłada duże nadzieje w rozwoju technologii zielonego wodoru, który ma umożliwić dekarbonizację transportu.
Volvo – zeroemisyjna ciężarówka
Nowa ciężarówka od Volvo ma wytwarzać wyłącznie parę wodną. Co więcej, wytwarza na pokładzie własną energię elektryczną i ma zasięg do 1000 km, co jest możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem. Czas tankowania pojazdu jest szacowany na 15 minut. Całkowita waga ma wynosić ok. 65 ton, a zainstalowane dwa ogniwa paliwowe mają zdolność do generowania 300 kW energii elektrycznej. Nowe pojazdy mają znaleźć się w pełnym portfolio marki już w drugiej połowie dekady.
Jak powiedział Roger Alm, prezes Volvo Trucks, technologia ta jest rozwijania od kilku lat w ramach Volvo Group:
Rozwijamy tę technologię już od kilku lat i wspaniale jest widzieć, jak pierwsze ciężarówki z powodzeniem jeżdżą na torze testowym. Połączenie elektrycznego akumulatora i elektrycznego ogniwa paliwowego umożliwi naszym klientom całkowitą eliminację emisji CO2 z ich samochodów ciężarowych, niezależnie od zadań transportowych.
Zobacz także: Volvo Trucks otwiera pierwszą fabrykę akumulatorów w Europie
Zobacz także: KE nie respektuje zasady neutralności technologicznej i narzuca nam elektryki [WYWIAD]
Roger Alm, dodał:
Zasilane wodorem ciężarówki elektryczne z ogniwami paliwowymi będą szczególnie odpowiednie do długich dystansów i ciężkich, energochłonnych zadań. Mogą być również opcją w krajach, w których możliwości ładowania baterii są ograniczone.
Rozwój technologii zielonego wodoru
Jako że ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną z wodoru, jedynym emitowanym produktem ubocznym jest para wodna. Ogniwa mają być dostarczane przez Cellcentric, wspólne przedsiębiorstwo zarządzane przez Volvo Group i Daimler Truck AG. Cellcentric ma zbudować największy w Europie zakład produkujący ogniwa paliwowe dla pojazdów ciężarowych.
Obecnie trwają intensywne testy na publicznych drogach i laboratoriach Volvo Group. Po udanych testach marka przejdzie do komercjalizacji technologii. Należy jednak zaznaczyć, że technologia ogniw paliwowych wciąż znajduje się w fazie rozwoju. Aktualnie istnieje wiele wyzwań i przeszkód, które powinny być zaspokojone w ramach komercjalizacji, m.in. dostarczanie na dużą skalę zielonego wodoru czy rozwój infrastruktury tankowania dla pojazdów ciężkich (Więcej: Elektryków przybywa, ładowarek niekoniecznie. Polska niechlubnym liderem zestawienia).
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze