DrogowyTransport

Autonomiczne autobusy Karsan kursują w norweskim Stavanger z prędkością 50 km/h

Karsan, producent autobusów z fabryką w Bursie w Turcji, dostarczył do norweskiego Stavanger autonomiczny autobus. Pojazd trafił do regularnej floty i jest na co dzień wykorzystywany w transporcie pasażerów na jednej z linii. 

Autonomiczne autobusy Karsan

Karsan dostarczył autonomiczny autobus dla norweskiego miasta Stavanger. Karsan Autonomous e-Atak porusza się po mieście z prędkością do 50 km/h w każdych warunkach pogodowych. Pojazd zasilany jest opracowanymi przez BMW akumulatorami 220 kWh, które osiągają moc 230 kW. Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi 300 km. Autobus ma długość 8,3 m i może przewozić do 52 pasażerów. Ładowanie pojazdu komunikacji miejskiej trwa średnio 5 godzin ładowarką AC i 3 godziny ładowarką DC.

Autobus samodzielnie zatrzymuje się na przystankach, zarządza systemem wsiadania i wysiadania pasażerów. Jest w stanie także wybierać odpowiedni kierunek jazdy na rondzie i skomplikowanych skrzyżowaniach.

Zobacz także: Niemcy opracowują regionalne autonomiczne pociągi bez maszynisty

Autobus Karsan Autonomous e-Atak został zautomatyzowany przez platformę oprogramowania Adastec flowride.ai Level-4 i będzie używany po raz pierwszy w Europie na linii miejskiej do przewozu pasażerów w mieście Stavanger.

Dyrektor generalny Karsan, Okan Baş, powiedział:

Pierwszy eksport na rynek północnoeuropejski, do Norwegii, dostarczyliśmy naszym 8-metrowym autonomicznym autobusem elektrycznym e-Atak. Dzięki naszym produktom nadal jesteśmy w czołówce przyszłości transportu, z wizją „kroku w przyszłość mobilności.”

Zobacz także: Transport publiczny podczas pandemii podupadł

Karsan rozwija technologię autonomicznych pojazdów

Karsan po raz pierwszy zaprezentował autonomiczny autobus miejski w 2020 roku. Firma chwali się, że udało się jej osiągnąć czwarty poziom autonomicznej jazdy. Dzięki czujnikom znajdującym się po bokach pojazdu system na bieżąco analizuje sytuację na drodze, dostosowując manewry do napotykanych przeszkód. Autobus  reaguje na samochody, sygnalizację świetlną, znaki drogowe, rowerzystów, pieszych i wszystko inne, co znajduje się na drodze lub obok pasa.

Norwegia jest państwem z najwyższym odsetkiem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie. Zajmuje również wysokie miejsce pod względem rozwijania infrastruktury do ładowania elektryków (Więcej: Elektryków przybywa, ładowarek niekoniecznie. Polska niechlubnym liderem zestawienia).

Scania zyskała zgodę władz na rozszerzenie testów autonomicznych ciężarówek

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button