DrogowyTransport

Wciąż nie ruszyła budowa fabryki Izery. Co dalej z projektem polskiego elektryka?

Polski samochód elektryczny Izera wciąż istnieje tylko na papierze. Zakład ma powstać w Jaworznie, jednak nie poczyniono znaczących kroków zmierzających do realizacji projektu. Kiedy powstanie fabryka Izery? 

Fabryka Izery – opóźnienia w realizacji projektu

Spółka Electromobility Poland odpowiedzialna za realizację projektu polskiego samochodu elektrycznego utrzymuje, że dotrzymanie terminów wciąż jest możliwe. Fabryka miała powstać pod Jaworznem, lecz teren  jest zarządzany przez Lasy Państwowe i pozostaje porośnięty drzewami. Jak podaje Interia, rzecznik Urzędu Miasta w Jaworznie poinformował, że proces przekazania gruntu odbędzie się w trzecim kwartale tego roku.

Zobacz także: Produkcja Izery ruszy w 2024 r. Zaangażowano światowej sławy menedżerów

Program produkcji polskiego samochodu elektrycznego pochłonął już 69 mln zł, jednak wciąż nie zrealizowano wielu założeń, dotyczących m.in. wyboru platformy stanowiącej podstawę pojazdu. Spółka EMP informuje, że do tej pory opracowano linię produkcyjną i koncepcję procesu produkcji dla spawalni, lakierni i działu montażu. Ustalono również projekt obejmujący logistykę wewnątrz fabryki. Stworzono również koncepcję zakładu produkcyjnego oraz system oczyszczania powietrza w fabryce. Jednak sama budowa wciąż stoi pod znakiem zapytania. Pierwotnie prace nad fabryką miały ruszyć w trzecim kwartale 2021 roku.

Zobacz także: Polska jest piątym na świecie producentem wodoru z dużym potencjałem na więcej

Konkurencyjność kluczem do sukcesu w motoryzacji

Przemysł motoryzacyjny opiera się na innowacjach. Gdy po raz pierwszy rozważano projekt Izery, w 2016 roku, samochody elektryczne nie były tak popularne, jak dzisiaj. Obecnie jednak wszyscy znaczący producenci mają w swojej ofercie elektryki. Zbyt wolne postępy związane z produkcją Izery sprawiają, że samochód może być przestarzały jak na obowiązujące warunki rynkowe. Konkurencyjne marki prześcigają się w wysokości nakładów przeznaczanych na dział B+R. Innowacje stanowią aktualnie podstawę, jeśli chodzi o samochody elektryczne. Tak więc nawet jeśli produkcja Izery ruszy za kilka lat, samochód może okazać się mało konkurencyjny względem liderów rynkowych. To przełoży się na popyt, a tym samym rentowność produkcji.

Electromobility utrzymuje, że pierwszy samochód wyjedzie z zakładu w 2024 roku, jednakże analitycy rynku motoryzacji pozostają sceptycznie nastawieni do tych planów.

Tomasz Bęben: Polska motoryzacja częściami stoi

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button