LotniczyTransport

Wielkie plany Air India. Przewoźnik zamówi ponad 200 nowych samolotów

Ostatnie doniesienia o planach Air India związanych z zakupem A350 wydają się być wstępem do większych przetasowań we flocie w ciągu najbliższych kilku lat. Nowe informacje sugerują, że przewoźnik może zamówić ponad 200 samolotów – głównie wąskokadłubowych, ale także znaczną liczbę szerokokadłubowych.

Air India chce kupić ponad 200 nowych samolotów

Linie lotnicze Air India przygotowują się do znacznych inwestycji związanych z restrukturyzacją floty, a najnowsze doniesienia sugerują, że trwają prace nad ogromnym zamówieniem. Kilka dni temu linie lotnicze trafiły na pierwsze strony gazet z powodu doniesień o dużym zamówieniu na samoloty szerokokadłubowe A350 od Airbusa. Ale najwyraźniej to jeszcze nie koniec.

Według osoby zaznajomionej ze sprawą, przewoźnik planuje powiększyć swoją flotę o ponad 200 samolotów w ciągu najbliższych 4-5 lat. Około 70% z nich miałyby stanowić odrzutowce wąskokadłubowe, a pozostałe 30% szerokokadłubowe. Co ciekawe, jeden z pierwszych komentarzy na temat możliwej restrukturyzacji floty nie pochodzi od AI, ale od dyrektora handlowego Airbusa, Christiana Scherera, który przebywał w Doha na dwudniowym dorocznym walnym zgromadzeniu IATA.

Air India wyraźnie reorganizuje się pod bardzo sprawnym kierownictwem Tatas i w związku z tym bardzo naturalne jest, że rozważają inwestycje w nową flotę, nowe samoloty, choćby po to, aby odzyskać większą suwerenność, większy udział w rynku dla indyjskiego przewoźnika na rynku międzynarodowym – stwierdził Scherer.

Zarówno Airbus, jak i Boeing mają prowadzić rozmowy z Air India w sprawie kolejnego dużego zamówienia. Lata dominacji Boeinga w Indiach w segmencie szerokokadłubowym mogą się wkrótce skończyć, ponieważ różne źródła sugerują, że Airbus wygrał dzięki dużemu zamówieniu na A350. Chociaż dokładna liczba zamówionych samolotów nie jest znana, według większości szacunków wynosi ona od 20 do 50 maszyn. Scherer, zapytany o umowę w Doha, pozostał nieugięty i stwierdził, że ,,nie będzie tego komentował”.

Czytaj też: Erdogan chce zmienić nazwę Turkish Airlines, bo kojarzy się z indykiem

Pierwsze tego typu zamówienie od ponad 15 lat

Linie Air India polegają na rodzinie samolotów A320 w operacjach krajowych. Jednak ogromne zamówienie na samoloty wąskokadłubowe pozostaje w sferze zainteresowań obu konkurencyjnych producentów, przy czym nie wiadomo, którego producenta wybierze przewoźnik. Chociaż samoloty z rodziny Airbus A320neo wydają się być rozsądnym wyborem, to biorąc pod uwagę, że AI już je eksploatuje i łatwiej będzie jej szkolić i zarządzać załogą dla jednego typu floty, może być zmuszona poczekać nieco dłużej, aby otrzymać ten bardzo popularny samolot.

Z drugiej strony, Boeing chętnie sprzeda swoje samoloty 737 MAX, szczególnie po trudnych kilku latach, i może zaoferować lukratywne rabaty. Oznaczałoby to jednak, że AI musiałby przez kilka najbliższych lat eksploatować dwa oddzielne typy floty wąskokadłubowej. Mimo że Air India jest przewoźnikiem świadczącym pełen zakres usług, obsługa różnych typów samolotów nie jest dla niego czymś nowym.

Według niektórych źródeł, zespół Air India odbył w ciągu ostatnich kilku miesięcy wiele spotkań z przedstawicielami Airbusa w Tuluzie i Hamburgu. Dokładne szczegóły zostaną prawdopodobnie ujawnione wkrótce. Jeśli i kiedy przewoźnik ogłosi nowe zamówienie na samoloty, będzie to pierwsze tego typu zamówienie od ponad 15 lat. Ostatnie zamówienie przewoźnik złożył w 2006 r., kiedy podpisał umowę z Boeingiem na 68 samolotów szerokokadłubowych i 43 wąskokadłubowe od Airbusa, w sumie 111 maszyn.

Czytaj też: Boeing chce się pozbyć ze swoich samolotów nazwy MAX

Fracht lotniczy odgrywa coraz większą rolę w łańcuchu dostaw

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button