Autobusy wodorowe w Gdańsku nie tylko nie emitują zanieczyszczeń, ale również oczyszczają powietrze. Nesobusy testowane są na kilku liniach.
Autobusy wodorowe w Gdańsku – Nesobusy
W Gdańsku na kilku liniach będą kursować Nesobusy. NesoBus został wyprodukowany w Polsce i jest zeroemisyjny. Co więcej, w trakcie jazdy oczyszcza powietrze. Zasilany jest zielonym wodorem. Od 15 czerwca autobus przechodzi testy na ulicach Gdańska. Według zapewnień NesoBus ma likwidować emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Jak podaje UM Gdańsk, każdy autobus mierzy 12 metrów długości, pomieści do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Jego zasięg szacowany jest na 450 km. Jedyne, co emituje to para wodna.
Maciej Stec, wiceprezes Zarządu, Grupa Polsat Plus, mówi o autobusie:
NesoBus to nasza marka, a nazwa wzięła się od pierwszych liter – nie emituję spalin, oczyszczam. Autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. Co ważne NesoBus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego. W przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km. Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni.
Zobacz także: Hiszpania wodorowym liderem na kolei. Trwają testy dwóch projektów
Nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze ♻️ Od środy, 15 czerwca na ulice w #Gdansk wyjedzie autobus wodorowy 🚌 Pojazd będzie testowany na sześciu liniach: 175, 199, 115, 189, 111 i 130. Szczegóły 👉 https://t.co/UVtxcM08Rq
📸 G. Mehring pic.twitter.com/ZCsO5GuBU4— Miasto Gdańsk (@gdansk) June 13, 2022
Jak działają Nesobusy w praktyce?
Polski autobus wodorowy został wyposażony w silnik elektryczny. Wodór pobierany ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Tym samym nie zachodzi proces spalania. Gdy dochodzi do połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje parę wodną. Pobrane powietrze jest natomiast oczyszczane przez filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Tlen łączy się z wodorem i finalnie powstaje energia, która napędza silnik elektryczny.
Zobacz także: Polska jest piątym na świecie producentem wodoru z dużym potencjałem na więcej
Tankowanie autobusu trwa 15 minut. Zużycie wodoru wynosi 8 kg na 100 km. Zbiorniki są w stanie pomieścić 37,5 kg wodoru, co zapewnia zasięg 450 km. NesoBus w kwietniu tego roku otrzymał europejską homologację.
Znajdziesz nas w Google NewsTanie paliwo wodorowe już wkrótce? Naukowcy wykorzystują reakcję znaną od 50 lat!
3 Komentarze