DrogowyInfo z rynkuTransport

Europejska logistyka w kryzysie? Czekają nas trudne czasy

Rozwój sytuacji geopolitycznej i gospodarczej zapowiada trudne czasy dla wszystkich, w tym dla europejskiego logistycznego łańcucha dostaw, który wydawał się wychodzić z pandemii bez szwanku, a w niektórych sektorach nawet wzrósł. Teraz jednak europejska logistyka musi przygotować się na trudne czasy.

Europejska logistyka zagrożona?

Kolejny sygnał o kryzysie w logistyce pochodzi z raportu firmy intermodalnej AsstrA, według którego drugi kwartał 2022 roku powoduje rekonfigurację przepływów towarowych w niemal wszystkich sektorach. Pierwszą kwestią, przez którą cierpi europejska logistyka, jest silny wzrost inflacji w strefie euro, która w czerwcu wyniosła 9,6 proc. przy rocznym wskaźniku HICP na poziomie 8,6 proc. Na ten wzrost wpływ miały rosnące ceny energii (o 55,99% w czerwcu) oraz ceny żywności. Najwyższe roczne stopy inflacji odnotowano w Estonii (22 %), na Litwie (20,5 %) i Łotwie (19,2 %). Presja cenowa pozostanie wysoka w przewidywalnej przyszłości, powodując wzrost cen środków transportu i paliw.

Analitycy AsstrA uważają, że „wysoki koszt paliwa jest głównym wyzwaniem stojącym przed rynkiem przewozów drogowych w Europie” oraz że „z powodu spadku zużycia produktów naftowych z Rosji, ceny oleju napędowego mają wzrosnąć w trzecim kwartale 2022 roku”. Taka sytuacja prawdopodobnie wywoła kryzysy społeczne i już latem w Europie pojawiło się kilka strajków. Do strajku przystąpili niemieccy dokerzy z Hamburga, Bremerhaven, Bremy, Wilhelmshaven i Emden oraz brytyjscy dokerzy z Felixstowe, do których mają dołączyć ci z Liverpoolu. W czerwcu strajkowali także francuscy kierowcy ciężarówek i belgijscy kolejarze. Powodem strajków było zawsze żądanie podwyżki płac.

Czytaj też: Zrównoważona logistyka: od problemu do rozwiązania

Problem z imigrantami

AsstrA zwraca też uwagę, że rosyjska inwazja na Ukrainę skomplikowała procedury przyznawania i przedłużania legalnego pobytu ukraińskich kierowców zatrudnionych przez polskich przewoźników w UE.

Jeśli sytuacja nie unormuje się do końca roku, 100 tys. pracowników międzynarodowego transportu drogowego nie będzie miało odpowiedniej dokumentacji, kilku tysiącom przewoźników grozi bankructwo, a oferta polskich usług transportowych zmniejszy się o jedną trzecią – ostrzega AsstrA.

Ponadto ponad 30 tys. kierowców z innych krajów, w tym z Białorusi, nadal czeka na decyzje o przedłużeniu wiz.

Czytaj też: Wysoka inflacja w strefie euro. Jakie działania podejmie EBC?

Globalna sprzedaż e-commerce spadnie po raz pierwszy w historii

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Back to top button