KolejowyTransport

Hiszpania wodorowym liderem na kolei. Trwają testy dwóch projektów

W czerwcu rozpoczęły się testy pociągów napędzanych wodorem w Hiszpanii. CAF po raz pierwszy rozpoczął statyczne testy swojego pociągu z ogniwami wodorowymi, a Talgo zainicjował dynamiczne testy lokomotywy wodorowej. Hiszpania staje się wodorowym liderem na kolei i ma doskonałe warunki do dalszego rozwoju tego sektora.

CAF rozpoczyna pierwsze testy projektu FCH2Rail

Hiszpańska firma CAF rozpoczęła testy statyczne napędzanego wodorem prototypowego pociągu w swoim zakładzie produkcyjnym w Saragossie. W projekt o nazwie FCH2Rail (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) jest zaangażowane konsorcjum składające się z: CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP oraz Faiveley Stemmann Technik. Projekt posiada budżet 14 mln EUR, z czego 10 mln EUR jest finansowane z pieniędzy unijnych. Niezbędnym krokiem dla rozwoju FCH2Rail była umowa z lutego br., w której hiszpański producent zielonego wodoru (z odnawialnych źródeł energii), Iberdrola zobowiązał się do dostarczania go dla CAF.

Zobacz również: Hiszpański CAF przetestuje pociąg z napędem wodorowym

Nowy pociąg oparty jest na sprawdzonym podmiejskim składzie Renfe Civia, który został wyposażony w nowy hybrydowy system wytwarzania energii, który wykorzystuje zarówno wodorowe ogniwa paliwowe, jak i akumulatory. Ponadto system ten został zintegrowany z istniejącym systemem trakcyjnym, dzięki czemu pociąg może być zasilany z sieci trakcyjnej na liniach zelektryfikowanych oraz w pracować trybie hybrydowym na odcinkach niezelektryfikowanych.

Zobacz również: Kolej wodorowa w Polsce: PKN ORLEN i Alstom podejmują strategiczną współpracę

Pierwszy test zweryfikuje funkcjonowanie całego systemu i interfejsu oraz kompatybilność nowych elementów wraz z już zainstalowanym w pojeździe sprzętem. Przetestowany również zostanie system ogniw wodorowych, po czym może nastąpić pierwsze tankowanie wodoru. Szacuje się, że testy statyczne potrwają do lata tego roku. Wówczas rozpoczną się dynamiczne testy na torze zewnętrznym. Obecnie brakuje informacji jak długo mają one potrwać.

Talgo wkracza w nowy etap testów swojej lokomotywy

Również drugi największy producent taboru kolejowego w Hiszpanii, Talgo rozpoczął w swojej fabryce w Las Matas pod Madrytem dynamiczne testy prototypowej lokomotywy zasilanej wodorem. Będzie to druga faza testów. Talgo i dostawca zielonego wodoru, firma Repsol, sprawdzą nową lokomotywę w sieci kolejowej wokół Madrytu i Estremadury.

Zobacz również: Alstom zaprezentuje pociąg wodorowy czeskim i słowackim podróżnym

Pociąg testowy TPH2 składa się z prototypowej lokomotywy Travca L-9202, która została zbudowana przez Talgo w 2005 roku. Wyposażono ją w wodorowe ogniwa paliwowe oraz akumulatory, a do składu dołączono pięć dodatkowych wagonów.

Testy przyczynią się do opracowania zespołu trakcyjnego Vittal One, który będzie zasilany z sieci trakcyjnej lub z ogniw wodorowych, a dodatkowe akumulatory będą odzyskiwały energię podczas hamowania, aby następnie zapewnić zwiększenie mocy podczas ruszania. Zespół ten ma zostać zbudowany w 2023 r. i rozpocznie wówczas testy. Docelowo pociąg ten ma osiągać maksymalną prędkość 220 km/h podczas zasilania z sieci i 160 km/h trybie wodorowym. Ogniwo wodorowe zapewniać zasięg 800 km bez konieczności podłączenia do sieci trakcyjnej.

Hiszpania staje się wodorowym liderem

Hiszpania stopniowo wyrasta na jednego z liderów wykorzystania zielonego wodoru na kolei. Ma ku temu kluczową zaletę w postaci doskonałych warunków do produkcji energii z OZE, w tym przede wszystkim z paneli słonecznych oraz farm wiatrowych. Stanowi to ważny czynnik dla rozwoju tej technologii w kraju. Dwóch znaczących producentów wodoru w skali europejskiej i wywodzących się z Hiszpanii – Iberdrola i Repsol – dostarczą paliwo dla projektów pociągów wodorowych. Co kluczowe, wodór ten będzie wytwarzany wyłącznie przez odnawialne źródła energii.

PKP Energetyka planuje zasilać polskie pociągi wodorem już w 2023

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button