PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Składy cargo w Turcji pojadą szybciej do granicy z Bułgarią

8 czerwca odbyła się zorganizowana przez Tureckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury oraz władze lokalne, ceremonia pierwszego spawu kolejowego na nowej linii kolei dużych prędkości, która połączy Stambuł z granicą z Bułgarią. Linia obsłuży również połączenia towarowe. Składy cargo w Turcji przejadą europejską część Turcji o prawie 5 godzin krócej.

Nie tylko ruch pasażerski. Składy cargo w Turcji pojadą znacznie szybciej

Nowa linia kolejowa o łącznej długości 229 kilometrów, umożliwi poruszanie się pociągów z prędkością 200 km/h na trasie między Halkalı pod Stambułem, a granicą z Bułgarią w Kapıkule. Dla realizacji projektu niezbędne było wybudowanie 2 wiaduktów, 63 estakad, 52 przejść podziemnych i 33 mostów kolejowych. Po zakończeniu prac, które planowane są do końca bieżącego roku, obsługa pociągów pasażerskich zajmie 1,5 godziny zamiast dotychczasowych 3,5. Znacząco wzrośnie również przepustowość – ruch pasażerski powinien wzrosnąć z obecnych 600 tys. do nawet 3,4 mln osób rocznie.

Zobacz również: Litwa i Turcja o krok od podpisania historycznej umowy transportowej

Co ważne, nowa linia kolejowa będzie obsługiwać również pociągi towarowe. Dzięki niej, składy cargo w Turcji przejadą europejski odcinek tego państwa do granicy z Bułgarią w około 3,5 godziny, zamiast dotychczasowych 8. Według zapowiedzi władz, ruch towarowy na linii wzrośnie z 1,53 mln ton do 9,6 mln ton rocznie, co umożliwi znaczne zwiększenie wymiany towarowej drogą kolejową między Europą a Azją.

Zobacz również: Inflacja w Turcji w maju wyniosła 73,5%! Czy turystyka zdoła złagodzić sytuację gospodarczą?

Wspólny projekt UE i Turcji

Nie jest to jednak projekt wyłącznie turecki. Również Unia Europejska jest zainteresowana wybudowaniem nowej linii kolejowej, która zwiększy przepustowość transportową na tej trasie. W związku z tym UE wspiera do pewnego stopnia finansowo projekt – odcinek od Kapıkule do Çerkezköy (około połowa długości trasy) jest dofinansowany w wysokości 25 mln euro. Resztę inwestycji finansuje rząd Turcji. Na potwierdzenie faktu zaangażowania UE w projekcie, świadczy dodatkowo udział Szefa Delegatury Unii Europejskiej w Turcji ambasador Nikolausa Meyera w ceremonii pierwszego spawu na nowej linii kolejowej.

Część kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku

W przypadku ruchu towarowego, linia ta ma duże znaczenie dla kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku. Obecnie, gdy zmniejszył się tranzyt przez Rosję w związku z konfliktem na Ukrainie, rośnie zainteresowanie odcinkiem przebiegającym właśnie przez Turcję, która ma szansę stać się ważną bramą do Europy dla transportu kolejowego.

Zobacz również: Czy szlak kolejowy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan w końcu powstanie?

Istnienie obiecujących perspektyw dla nowej linii kolejowej podkreślił w jednej z wypowiedzi wypowiedzi turecki minister transportu i infrastruktury Adil Karaismailoglu:

Turcja znajduje się na skrzyżowaniu, które łączy światowe zasoby surowcowe i ośrodki gospodarcze. Oznacza to, że ruch towarowy między Azją a Europą będzie odbywać się za pośrednictwem sieci transportowej naszego kraju.

Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy o krok do przodu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button