KolejowyTransport

Tramwaje Nowej Generacji (TNG) odmienią transport w Brukseli?

Czy Bruksela jest gotowa na nową erę w komunikacji miejskiej? Nowoczesne i komfortowe tramwaje TNG mają szansę zrewolucjonizować transport w stolicy Belgii, oferując pasażerom wyższy poziom dostępności i wygody. Przyjrzyjmy się bliżej innowacjom wprowadzanym przez brukselskiego operatora komunikacji miejskiej, Stib.

Innowacyjne podejście do projektowania tramwajów

Tramwaj nowej generacji (TNG) został zbudowany przez Alstom (ex Bombardier), będąc unowocześnioną wersją modeli T3000 i T4000. Podobnie jak w przypadku nowych pociągów metra M7, za stylistykę pojazdów odpowiada Axel Enthoven z firmy Yellow Window, który inspiracje czerpał z secesji. Design tramwajów inspirowany jest stylem Art Nouveau, a ich konstrukcja ma na celu ułatwienie korzystania z komunikacji miejskiej dla wszystkich pasażerów.

Nowy tramwaj TNG dostępny jest w dwóch wersjach: krótszej o długości 32 m oraz dłuższej o długości 43 m. Pierwsza oferuje 181 miejsc dla podróżnych, w tym 47 miejsc siedzących, a także dwie wielofunkcyjne przestrzenie na wózki i rowery. Druga oferuje 255 miejsc, w tym 65 miejsc siedzących, a także dwie wielofunkcyjne przestrzenie.

Wprowadzenie tramwajów TNG do eksploatacji przez brukselskiego operatora komunikacji miejskiej, Stib, zainaugurowało nową erę w komunikacji miejskiej. Szerokie drzwi, niska podłoga oraz przemyślany układ siedzeń sprawiają, że te nowoczesne pojazdy są bardziej dostępne i wygodne dla pasażerów.

Czytaj również: Po Krakowie jeżdżą już cztery nowe tramwaje bez pantografu

Szerokie drzwi oraz niska podłoga tramwajów TNG ułatwiają dostęp dla osób o ograniczonej mobilności, w tym osób na wózkach inwalidzkich. W pojazdach są specjalne miejsca dla użytkowników wózków i rodziców z wózkami dziecięcymi. Wbudowane w podłogę rampy ułatwiają wjazd i wyjazd na przystankach bez dostosowanych peronów.

Nowoczesne tramwaje TNG oferują pasażerom wyższy komfort podróży, dzięki przemyślanemu układowi siedzeń oraz dodatkowym udogodnieniom. Wnętrze tramwajów dysponuje dużymi ekranami informacyjnymi z mapami linii, pośrednim oświetleniem LED oraz wydajnym systemem chłodzenia powietrza. Ponadto płynne wózki minimalizują wibracje podczas jazdy, zwiększając komfort podróżujących.

Źródło: STIG

Tramwaje TNG Stib, to wzmocnienie oferty tramwajowej w Brukseli

W ciągu najbliższych trzech lat planowane jest dostarczenie 90 nowoczesnych tramwajów, co pozwoli na zwiększenie liczby dostępnych miejsc dla pasażerów o 25% oraz poprawę jakości przewozów. Nowoczesne tramwaje TNG oferują pasażerom wyższy komfort podróży, dzięki przemyślanemu układowi siedzeń oraz dodatkowym udogodnieniom.

Tramwaje TNG zostały wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Wśród nich znajdują się czujniki przy drzwiach, zewnętrzne kamery cofania oraz przednia kamera zmniejszająca martwe pole. Dodatkowo, tramwaje TNG są wyposażone w system antykolizyjny oraz miękkie elementy chroniące przed uderzeniami. Wszystko to ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków oraz zapewnienie pasażerom poczucia bezpieczeństwa podczas podróży.

Ponadto tramwaje TNG mają elastyczne wózki, które redukują wibracje, oświetlenie LED wskazujące czynne drzwi, monitoring i kamery zewnętrzne. Dodatkowo materiał elastyczny w części czołowej pojazdów zmniejsza skutki kolizji. Dodatkowo zastosowano systemy i urządzenia mające minimalizować ryzyko wykolejeń.

Bezpieczeństwo pasażerów zwiększa się dzięki czujnikom umieszczonym przy każdych drzwiach, zewnętrznym kamerom cofania oraz przedniej kamerze, która zmniejsza martwe pole. Tramwaje TNG są również wyposażone w system antykolizyjny. Wszystko dlatego, że w przypadku kolizji przednia część tramwaju jest wyposażona w miękkie elementy, które mają zmniejszyć siłę uderzenia.

Co równie istotne, nowe modele tramwajów muszą przejść okres próbny, podczas którego pokonują 1 000 km, aby upewnić się, że spełniają wszystkie wymagane standardy bezpieczeństwa. Czas między dostawą tramwaju a rozpoczęciem przewozu pasażerów w sieci wynosi zwykle około trzech tygodni.

Wpływ na środowisko i przyszłość komunikacji miejskiej

Nowoczesne tramwaje TNG to nie tylko większy komfort i bezpieczeństwo, ale również korzystny wpływ na środowisko. Tramwaje są ekologicznym środkiem transportu, emitującym znacznie mniej zanieczyszczeń niż samochody czy autobusy. Dzięki wprowadzeniu nowej generacji tramwajów Bruksela może stać się przykładem dla innych miast, które dążą do ograniczenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza.

Dyrektor generalny Stib, Brieuc de Meeûs, podkreślił wprowadzenie tramwajów TNG. Pozwoli to zwiększyć liczbę dostępnych miejsc dla pasażerów o 25% w ciągu trzech lat. Stib planuje także rozbudowę i wzmocnienie sieci tramwajowej. Jak twierdzi de Meeûs:

Wzmocniliśmy naszą sieć autobusów o prawie 30% więcej miejsc i kontynuujemy rozbudowę oraz wzmacnianie linii tramwajowych. Mamy wiele projektów związanych z budową nowych linii przed nami, ponieważ sieć jutra będzie budowana już dziś. Dotyczy to autobusów, tramwajów i metra.

Czytaj również: Wrocław i Praga oddadzą Ukrainie stare tramwaje

Nowoczesne i komfortowe tramwaje TNG w Brukseli stanowią krok w kierunku przyszłości komunikacji miejskiej — dostępnej, bezpiecznej i przyjaznej dla środowiska. Innowacje technologiczne wraz z zaangażowaniem operatora Stib mogą uczynić Brukselę wzorem dla innych miast dążących do poprawy jakości transportu publicznego i troski o środowisko naturalne. Nie ma zatem co ukrywać, że wprowadzenie TNG to ważny krok na drodze do zrównoważonej przyszłości transportu miejskiego.

Poznań kupi nowe tramwaje dwukierunkowe. Ogłoszono przetarg

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button