MorskiTransport

Rosyjski przemysł stoczniowy dostaje niższe wsparcie niż w innych krajach

Maksim Peshin, dyrektor Departamentu Analityki i Biznesu Międzynarodowego United Shipbuilding Corporation (USC), uważa, że rosyjski przemysł stoczniowy otrzymuje mniejsze wsparcie ze strony państwa, w porównaniu z przemysłem stoczniowym w innych krajach. Dla porównania Chiny dysponują ponad 15 środkami wsparcia, stąd udział tego kraju w światowym przemyśle stoczniowym wynosi aż 49%.

Rosyjski przemysł stoczniowy otrzymuje mniejsze wsparcie

Wśród obecnych środków wspierających rosyjski przemysł stoczniowy jedynym, który koncentruje się bezpośrednio na stoczniach, jest subsydiowanie budowy dużych statków. Środek ten jest przewidziany dla stoczni Zvesda. Inne środki koncentrują się na armatorach i są to na przykład, dotacje na budowę statków rybackich w Okręgu Dalekowschodnim, dotacje na pokrycie kredytów armatorów na zakup statków cywilnych, zerowy VAT za rejestrację statków w Rosyjskim Morskim Rejestrze Statków, czy też dotacje na złomowanie statków.

Aby zapewnić rozwój przemysłu stoczniowego w Rosji, konieczne jest finansowanie budowy projektów tego typu, w ramach państwowych programów leasingowych oraz wykorzystywanie wyposażenia statków wyłącznie pochodzenia krajowego – powiedział Maksim Peshin, dyrektor Departamentu Analityki i Biznesu Międzynarodowego United Shipbuilding Corporation (USC), na forum naukowo-przemysłowym „Transport. Horyzonty rozwoju”.

Wśród działań wspierających rosyjski przemysł stoczniowy, USC proponuje obowiązkowe stosowanie wyposażenia statków produkowanego w Rosji przez klientów państwowych i prywatnych korzystających ze środków leasingowych od GTLK; finansowanie przez państwo opracowywania projektów przez rosyjskie biura projektowe; obowiązkowe stosowanie projektów przez klientów państwowych w ramach programu „kontyngent stępek”; finansowanie przez państwo modernizacji w zakładach stoczniowych, które przewidują współpracę w zakresie produkcji wyposażenia oraz zapewnienie statkom zbudowanym w Rosji wyłącznego prawa do eksploatacji na Północnej Drodze Morskiej „od pewnego czasu”.

Czytaj też: Rosja wyśle kontenerowiec o napędzie atomowym w podróż przez Arktykę

Rosyjski przemysł stoczniowy powinien dostać więcej pieniędzy?

Jak argumentował Maksim Peshin, równolegle największe światowe gospodarki stoczniowe stosują różne programy kredytów preferencyjnych, wsparcia badań i rozwoju i ochrony rynku wewnętrznego. Zdaniem Peshina, rosyjski przemysł stoczniowy powinien otrzymywać większe wsparcie państwa, tak jak to ma miejsce w przypadku innych światowych gospodarek.

Chiny (49% światowego rynku pod względem tonażu nowych statków w 2021 r.) wykorzystały ponad 15 środków wsparcia, w tym bezpośrednie i pośrednie dotacje dla stoczniowców, gwarancje państwowe, przywileje infrastrukturalne (modernizacja stoczni), bez pobierania dochodów wewnętrznych. W Norwegii liczba środków wsparcia przekracza 7. Kraj ten koncentruje się na produkcji towarów o wysokiej wartości dodanej. W ramach swojej „zielonej” polityki produkuje nowe silniki z napędem hybrydowym i elektrycznym. W USA stosuje się 6 środków wsparcia. Ponad 30% produktów jest eksportowanych. W Korei Południowej (38% światowego rynku pod względem tonażu nowych statków w 2021 r.) – dwa środki, w tym wsparcie dla badań i rozwoju – powiedział Peshin.

Czytaj też: PIE: Sankcje obniżą PKB Rosji o 15%. Konieczne są jednak dalsze działania

Rosyjski sektor kolejowy stoi w obliczu poważnego kryzysu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button