KolejowyTransport

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą

Prezentacja wariantu inwestorskiego Kolei Dużych Prędkości odbyła się na Dworcu Fabrycznym w Łodzi. Spółka CPK szacuje, że Kolej Dużych Prędkości skróci czas podróży z Łodzi do Warszawy o połowę. 

CPK – Kolej Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą

Spółka CPK zaprezentowała wariant inwestorski 140-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą. W komunikacie podano, że to najkorzystniejszy przebieg trasy. Pociągi pomiędzy stolicą, CPK i Łodzią mają jeździć z prędkością 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. Inwestycja ma skrócić czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 1,5 godziny do 45 minut.

Rekomendowany przebieg, czyli tzw. wariant inwestorski został wybrany spośród czterech propozycji. Spółka podaje, że wybrany wariant pozwala na najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu i najniższe koszty budowy.

Zobacz także: Droga Czerwona w Gdyni ma wpłynąć na zwielokrotnienie ładunków cargo obsługiwanych przez CPK

CPK

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Wariant inwestorski – szacunki dotyczące czasu przejazdu

Wariant inwestorski, wraz z dwoma wariantami alternatywnymi, ma zostać przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). To etap poprzedzający uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu linia dużych prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.

Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, powiedział o wariancie:

Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe.

Spółka CPK podaje, że dzięki tej inwestycji przejazd z Warszawy do Portu Solidarność ma zajmować 15 min. Z kolei pasażerowie z Łodzi do Portu Solidarność mają dotrzeć w pół godziny. Kolej Dużych Prędkości na tym odcinku jest planowana od wielu lat.

Jak podaje spółka CPK, w perspektywie 2050 roku można spodziewać się, że na trasie Warszawa-Łódź liczba pasażerów wzrośnie 3-krotnie (względem 2019 roku). W kolejnych miesiącach ma zostać przedstawiony wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław.

Prognozy IATA dla CPK: 850 mln pasażerów do 2060 roku

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button