
Prezentacja wariantu inwestorskiego Kolei Dużych Prędkości odbyła się na Dworcu Fabrycznym w Łodzi. Spółka CPK szacuje, że Kolej Dużych Prędkości skróci czas podróży z Łodzi do Warszawy o połowę.
CPK – Kolej Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą
Spółka CPK zaprezentowała wariant inwestorski 140-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą. W komunikacie podano, że to najkorzystniejszy przebieg trasy. Pociągi pomiędzy stolicą, CPK i Łodzią mają jeździć z prędkością 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. Inwestycja ma skrócić czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 1,5 godziny do 45 minut.
Równo rok po zawarciu umowy na prace przygotowawcze spółka #CPK @STH_Poland przedstawiła wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka #KDP🚄 @warszawa – @Miasto_Lodz. W Brzezinach powstanie nowoczesna stacja kolejowa I @RynekLotniczy https://t.co/Fwl2DUUtst pic.twitter.com/VPYaNH9B5V
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) June 7, 2022
Rekomendowany przebieg, czyli tzw. wariant inwestorski został wybrany spośród czterech propozycji. Spółka podaje, że wybrany wariant pozwala na najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu i najniższe koszty budowy.
Zobacz także: Droga Czerwona w Gdyni ma wpłynąć na zwielokrotnienie ładunków cargo obsługiwanych przez CPK

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?
Wariant inwestorski – szacunki dotyczące czasu przejazdu
Wariant inwestorski, wraz z dwoma wariantami alternatywnymi, ma zostać przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). To etap poprzedzający uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu linia dużych prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.
Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, powiedział o wariancie:
Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe.
Spółka CPK podaje, że dzięki tej inwestycji przejazd z Warszawy do Portu Solidarność ma zajmować 15 min. Z kolei pasażerowie z Łodzi do Portu Solidarność mają dotrzeć w pół godziny. Kolej Dużych Prędkości na tym odcinku jest planowana od wielu lat.
Jak podaje spółka CPK, w perspektywie 2050 roku można spodziewać się, że na trasie Warszawa-Łódź liczba pasażerów wzrośnie 3-krotnie (względem 2019 roku). W kolejnych miesiącach ma zostać przedstawiony wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław.
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz