DrogowyTransport

Scania zyskała zgodę władz na rozszerzenie testów autonomicznych ciężarówek

Władze przychylają się do projektu samojeżdżących pojazdów dostawczych. Autonomiczne ciężarówki Scania  będą testowane na odcinku liczącym 300 km. 

Scania zyskuje zgodę na rozszerzenie testów autonomicznych ciężarówek

W oficjalnym komunikacie szwedzkie przedsiębiorstwo potwierdziło uzyskanie pozwolenia na przeprowadzenie testów autonomicznej ciężarówki na drogach publicznych. Szwedzka Agencja Transportu Transportstyrelsen przychyliła się do prośby o kontynuowanie i rozszerzenie zakresu testów.

Pierwsze testy przeprowadzono po uzyskaniu zgody w 2021 roku. Wówczas eksploatowano trzy autonomiczne ciężarówek na odcinku autostrady E4 pomiędzy głównym zakładem produkcyjnym firmy w Södertälje i Nyköping, leżącym ok. 70 kilometrów na południe. Próba zakończyła się sukcesem, dlatego podjęto starania o rozszerzenie zakresu.

Zobacz także: Volvo, Mercedes, Scania oraz DAF nie będą sprzedawać ciężarówek w Rosji

Dane niezbędne do rozwoju technologii – autonomiczne ciężarówki Scania

Po uzyskaniu zgody autonomiczne ciężarówki mogą jeździć po wszystkich rodzajach dróg (zarówno lokalnych, jak i krajowych) pomiędzy Södertälje a południowym miastem Jönköping, oddalonym o prawie 300 kilometrów. Podczas testów w pojeździe znajduje się osoba, która kontroluje przebieg trasy. Niemniej jednak ciężarówka jedzie sama. Zebrane dane mają pozwolić Scanii rozwinąć uczenie maszynowe, aby poradzić sobie z jak najszerszą gamą scenariuszy, które mogą dotyczyć autonomicznych pojazdów. Scania koncentruje się na rozwoju technologii „hub-hub”, a więc terminal-terminal, mającej optymalizować procesy logistyczne.

Peter Hafmar, wiceprezes i szef Autonomous Solutions.

Teraz technologia zbliża się do siebie i, podobnie jak w przypadku sprzeciwu wobec silników spalinowych na początku XX wieku, przeszkody są stopniowo usuwane. Musimy być gotowi na tę zmianę, która uzupełni inne zrównoważone rozwiązania w branży transportowej. Dlatego teraz w to inwestujemy.

Zobacz także: Ceny paliwa w Polsce na tle Europy [WYKRESY]

Pomimo że autonomiczne ciężarówki są raczej wizją z dalekiej przyszłości, dane zebrane podczas testów są niezbędne do rozwiązywania bieżących problemów w transporcie. Z rozwojem tej technologii wiązane są spore nadzieje. Pomimo że Peter Hafmar uważa, że technologia ta nie zostanie skomercjalizowana do końca dekady, wyniki analiz pozwolą zyskać przewagę w przyszłości.

Chiny dominują przemysł baterii jonowo-litowych. USA i Europa z niewielkim udziałem w rynku

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button