KolejowyMorskiTransport

Fiński Deltamarin zaprojektuje prom kolejowy dla Fennorail

Fiński projektant statków Deltamarin poinformował, że podpisał umowę z Oy Fennorail na opracowanie projektu koncepcyjnego promu kolejowego. Projektowany prom kolejowy będzie mógł przewozić zarówno ładunki kolejowe, jak i ciężarowe.

Deltamarin zaprojektuje prom kolejowy

Tak zwany prom kolejowy EUROCARRIER ma połączyć Finlandię z europejską siecią kolejową TEN-T i stworzyć połączenie przez Europę Wschodnią z Europą Środkową i Morzem Śródziemnym. Promami samochodowymi między Finlandią a Estonią podróżuje około 400 000 samochodów ciężarowych rocznie, czyli prawie 1100 samochodów dziennie. Emisja zanieczyszczeń powodowana przez pojazdy ciężarowe (transport drogowy) jest ponad pięciokrotnie większa niż w przypadku transportu kolejowego, dlatego też znaczną redukcję emisji można osiągnąć poprzez przeniesienie części ładunków z transportu drogowego na kolejowy.

Dążymy do tego, aby prom kolejowy był przyjazny dla klimatu i rentowny. Prom będzie wyposażony w wielopaliwowe silniki morskie, które mogą być zasilane czystym LNG, mieszaniną LNG i ekologicznego wodoru lub olejem napędowym (MGO). Układ napędowy statku składa się z dwóch obracających się o 360 stopni poduszkowców, co zwiększa wydajność napędu i manewrowość statku – powiedział Kaj Jansson, członek zarządu Fennorail.

Czytaj też: RB Rail rozpoczął przetarg na elektryfikację Rail Baltica

Prom kolejowy bardziej przyjazny dla środowiska

Prom kolejowy będzie pływał po Morzu Bałtyckim i będzie miał pojemność ponad 1000 metrów bieżących dla ładunków kolejowych oraz dodatkowe 1500 metrów bieżących dla samochodów ciężarowych. Firma Deltamarin poinformowała, że jej celem jest stworzenie „najbardziej ekologicznego promu kolejowego na świecie” poprzez optymalizację projektu i wybór systemu maszynowego kompatybilnego z paliwami alternatywnymi, takimi jak skroplony gaz ziemny (LNG) i ekologiczny wodór. Prace już trwają i będą wykonywane w biurach Deltamarin w Finlandii.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Fennorail i jego partnerzy wybrali Deltamarin do zaprojektowania tego wyjątkowego statku, który ma na celu połączenie Finlandii z europejską siecią kolejową i wspieranie celów Porozumienia Paryskiego poprzez przeniesienie części ładunków drogowych na kolej, oferując znaczne zmniejszenie emisji na tonokilometr przewożonego ładunku. Firma Deltamarin jest znana jako wiodący projektant statków przyjaznych dla środowiska, a ten projekt stanowi dobrą kontynuację naszej drogi w kierunku żeglugi o zerowej emisji dwutlenku węgla – mówi kierownik sprzedaży w firmie Deltamarin, Jaakko Lappi.

Czytaj też: Polska jest piątym na świecie producentem wodoru z dużym potencjałem na więcej

Rosyjski sektor kolejowy stoi w obliczu poważnego kryzysu

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button