LotniczyTransport

Indie odnotowały prawie 50% wzrost ruchu pasażerskiego

Niektóre linie lotnicze pobiły wyniki sprzed pandemii

Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego (DGCA) opublikowała dane za grudzień 2022 r., dające szerszy obraz tego, jak indyjski rynek lotniczy radził sobie w całym roku. W zeszłym roku w Indiach nastąpił prawie 50-procentowy wzrost ruchu pasażerskiego w porównaniu z 2021 r., a niektóre linie lotnicze przekroczyły liczby z 2019 r.

Indie notują wzrost ruchu pasażerskiego

Najnowsze dane DGCA pokazują, że w mijającym roku w Indiach aż 123,2 mln pasażerów podróżowało drogą lotniczą. Wzrost ruchu pasażerskiego wyniósł więc 47% w porównaniu do 2021 roku, a liderem rynku pozostały linie IndiGo, z udziałem na poziomie prawie 55%. Z kolei Vistara i Air India co prawda uplasowały się na drugim miejscu, ale z udziałem w rynku wynoszącym po 9,2%, zostały daleko w tyle. Kolejne są linie SpiceJet i AIX Connect (AirAsia India), posiadające po 7,6% udziałów, Go First z 7,5% udziałów, oraz Akasa z wynikiem 2,3% udziałów w rynku.

Air India, która chce docelowo osiągnąć 30% udział w rynku, ma przed sobą sporo pracy, ponieważ jej roczna kontrola nad sektorem pozostaje na niskim poziomie. Chociaż minął dopiero rok od prywatyzacji przewoźnika, to wciąż musi on stawić czoła ostrej konkurencji ze strony IndiGo, które samo przewiozło 69 milionów pasażerów w porównaniu z około 30 milionami wszystkich czterech linii lotniczych Tata Group razem wziętych.

Chociaż rok był ogólnie lepszy dla linii lotniczych w porównaniu z rokiem 2021, to IndiGo i Vistara wyróżniały się też poprawą wyników w stosunku do roku przed pandemią. Przewożąc 69 milionów pasażerów w 2022 roku, IndiGo poprawił swój wynik z 2019 roku o milion pasażerów. I to po tym, jak ucierpiał z powodu zmniejszonej przepustowości po uziemieniu kilku jego samolotów. Vistara również przekroczyła przedpandemiczne wyniki, przewożąc w zeszłym roku 11,35 mln pasażerów, znacznie więcej niż 7,44 mln w 2019 roku. Jednak biorąc pod uwagę całościowe wyniki, roczny lotniczy ruch pasażerski w Indiach w 2022 r. był nadal o 14,5 proc. niższy niż w roku 2019 przed COVID.

Czytaj też: Air India odnowi stare Boeingi. Wyda ponad 400 milionów dolarów

Bardzo dobre wyniki pod koniec roku

Wydaje się, że zaufanie pasażerów z Indii do podróży lotniczych powróciło do normy, a w grudniu linie odnotowały imponujące współczynniki obciążenia pasażerskiego (PLF). SpiceJet miał najwyższy PLF na poziomie 92,7%, a kolejne były linie Go First z poziomem 92,6%. Vistara odnotowała wykorzystanie pojemności na poziomie 91,9%, podczas gdy AIX Connect (AirAsia India) miał PLF na poziomie 89,8%. Współczynnik Air India wyniósł 89,3%, natomiast w przypadku IndiGo było to 87,5%. Akasa Air zamknęła rok z PLF na poziomie 83,8%.

Trudno się temu dziwić, ponieważ indyjskie linie lotnicze odnotowały najwyższą przepustowość po pandemii zaledwie dwa dni przed rozpoczęciem nowego roku. Jak wynika z danych Ministerstwa Lotnictwa Cywilnego, 29 grudnia indyjskie linie lotnicze łącznie wykonały 2 919 lotów, przewożąc ponad 415 tys. pasażerów.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Linie IndiGo odebrały swój pierwszy frachtowiec cargo

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button