Info z rynkuLotniczyTransport
Gorące newsy

Były dyrektor Antonowa oskarżony ws. zniszczenia An-225 Mrija

Największy samolot na świecie mógł zostać uratowany.

Były dyrektor generalny przedsiębiorstwa państwowego Antonow, Serhii Bychkov, został oskarżony o niedbalstwo służbowe prowadzące do zniszczenia An-225 Mrija na lotnisku Hostomel podczas inwazji Rosji na Ukrainę.

Czy można było uratować Antonov An-225 Mrija? Oskarżenie byłego dyrektora firmy

Inwazja Rosji na Ukrainę rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku, doprowadzając do zniszczenia unikatowego samolotu An-225 Mrija na lotnisku Hostomel. Śledztwo Służby Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) i ukraińskiej Policji Narodowej wykazało, że Serhii Bychkov nie zarządził ewakuacji samolotu przed atakiem ani nie zadbał o odpowiednie ubezpieczenie samolotu.

SBU oskarża Bychkova o to, że nie wydał odpowiednich instrukcji dotyczących ewakuacji Mriji do Niemiec. Zniszczenie samolotu kosztowało państwo ponad 8,4 mld UAH (227,8 mln USD). Dodatkowo An-225 Mriya a utracone odszkodowania ubezpieczeniowe wyniosły ponad 42 mln UAH (1,14 mln USD).

An-225 Mriya: przyczyny i skutki zniszczenia

Co istotne, w marcu oskarżono Bychkova i innych urzędników firmy o utrudnianie działań ukraińskiej armii w zabezpieczaniu lotniska przed atakiem. Ponadto Kyiv Independent informuje, że służby przetrzymują Bychkova bez prawa do kaucji.

Czytaj również: Mija rok od rosyjskiej agresji. Ukraina przeżywa kryzys humanitarny, a PKB spadł o 30%

Dodatkowo SBU i Policja Narodowa prowadzą dalsze śledztwo, aby ustalić wszystkie okoliczności zbrodni i pociągnąć winnych do odpowiedzialności. Szybki proces wydaje się mało prawdopodobny, ze względu na trwające działania wojenne na Ukrainie. Zgodnie z oświadczeniem SBU:

Według śledztwa, w przeddzień inwazji na pełną skalę An-225 był w odpowiednim stanie technicznym, co pozwalało mu na lot poza Ukrainę. Zamiast tego, dyrektor generalny firmy nie wydał odpowiedniej instrukcji dotyczącej ewakuacji Mriya za granicę. Takie przestępcze działania urzędnika doprowadziły do zniszczenia ukraińskiego samolotu transportowego.

Największy samolot na świecie zniszczony: przyszłość An-225 Mrija

An-225 Mrija był symbolem osiągnięć ukraińskiej awiacji i źródłem dumy narodowej. Jego zniszczenie spotęgowało emocje związane z konfliktem, a oskarżenia wobec byłego dyrektora Antonowa podkreślają wagę sprawy dla społeczeństwa ukraińskiego.

Ponadto zniszczenie maszyny stanowiło znaczący cios dla przemysłu lotniczego Ukrainy, gdyż był to największy samolot transportowy na świecie i unikalne osiągnięcie techniczne. Chociaż An-225 Mrija jest niezastąpiony, istnieje możliwość, że na bazie jego technologii powstaną nowe samoloty transportowe, lub powstanie jego nowa wersja. 

Tymczasem, według informacji podanych przez Bild, odbudowa An-225 już się rozpoczęła, a lotnisko Lipsk/Halle ma pomóc w finansowaniu projektu. Mrija, która wcześniej była regularnym gościem w Lipsku, ma uczynić to lotnisko swoim drugim domem. Prace przy odbudowie prowadzone są w tajnym miejscu, a 30% samolotu zostało już zrekonstruowane.

Czytaj również: Richard Branson zainteresowany odbudową samolotu Antonov An-225 Mrija

Całkowity koszt odbudowy An-225 szacowany jest na 500 mln euro. Nie można ukryć, że przyszłość firmy Antonow oraz ukraińskiego przemysłu lotniczego zależy od wyników śledztwa i procesu sądowego. Wpływ na tę sytuację mają również zaangażowanie w odbudowę samolotu oraz zakończenie konfliktu.

Antonov An-225 Mrija będzie odbudowany? Pilot samolotu nie ma złudzeń

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button