Pierwsza naczepa chłodnia niemieckiej marki Krone pojawiła się na rynku w 1996 roku
Naczepy chłodnie od Krone obecne na rynku od ćwierć wieku
Lata dziewięćdziesiąte XX wieku to okres, w którym Krone zaczęła zdobywać nowe rynki, poszerzając jednocześnie swoją ofertę. W tym czasie niemiecka marka intensywnie myślała o naczepach chłodniczych i furgonowych, których wciąż brakowało w jej asortymencie. Punktem zwrotnym był rok 1996. Wtedy to światło dzienne ujrzała naczepa chłodnia pod nazwą Krone-Wabash.
Krone tworzy naczepę chłodnię przy współpracy z Wabash
Tłem była współpraca z największym na świecie producentem naczep, Wabash z Lafayette w stanie Indiana (USA), który dostarczył skrzynie chłodnicze do Niemiec. Z czasem jednak zmiany kursu walutowego spowodowane coraz silniejszym dolarem sprawiły, że import przestał być opłacalny. W kwietniu 2000 roku Krone przejęła duńską firmę Norfrig A/S, zatrudniającą prawie 200 pracowników. Fabryka w Hvam została rozbudowana i zmodernizowana, a wartość poniesionych inwestycji przekroczyła 7 milionów EUR. Wysokie nakłady pozwoliły na zwiększenie mocy produkcyjnych do 3000 sztuk rocznie oraz osiągnięcie ponad czterokrotnie wyższego obrotu, a to wszystko do 2004 roku.
Ze względu na rosnące międzynarodowe zapotrzebowanie oraz ograniczone moce produkcyjne (3000 sztuk rocznie) fabryki w Hvam, Krone zdecydowała się na budowę całkowicie nowej linii produkcyjnej w Lübtheen w Niemczech. W 2007 roku powstał tu najnowocześniejszy na świecie, w pełni zautomatyzowany zakład produkujący naczepy chłodnicze o konstrukcji stalowej, mogący rocznie dostarczyć około 10000 sztuk. Tym samym wielkość produkcji została potrojona.
Naczepa chłodnia z fabryki Kroen w Lübtheen okazała się dużym sukcesem
Naczepa chłodnia z Lübtheen okazała się dużym sukcesem, a popyt na nią wzrastał z roku na rok. W 2016 roku zakład w Meklemburgii-Pomorzu Przednim stał się częścią Grupy Krone Nutzfahrzeug, która powstała w wyniku połączenia kilku firm.
Sprawdzona koncepcja wszechstronnej naczepy chłodniczej jest nieustannie rozwijana pod względem technologicznym. W 2014 roku firma wprowadziła do Cool Liner nową oś Krone Trailer, która szybko stała się niezmiernie popularna ze względu bardzo niskie koszty cyklu życia.
W 2016 roku wprowadzono nową, wyjątkowo lekką termiczną ściankę działową Isowall plus, która może być przesuwana w przestrzeni ładunkowej, aby elastycznie przewozić towary chłodnicze w różnych temperaturach.
Zobacz także: Brytyjski rząd dopuści do ruchu dłuższe naczepy i 48-tonowe ciężarówki
Na targach IAA 2018 Cool Liner został zaprezentowany w inteligentnej wersji dwupoziomowej oferującej wiele funkcji telematycznych. W roku 2019 Krone Cool Liner otrzymała nowy agregat chłodniczy Celsineo o innowacyjnej modułowej konstrukcji. Agregat Celsineo został zaprojektowany we współpracy z firmą Liebherr.
W jubileuszowym roku 2021 Cool Liner otrzymał liczne unowocześnienia, takie jak dostępna w standardzie łączność sieciowa z Krone Telematics, innowacyjne oświetlenie, nowe zoptymalizowane uszczelki drzwi, przeprojektowany zderzak najazdowy oraz kompleksowe wyposażenie dodatkowe.
Raport PITD: Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Na jaką pensję można liczyć w 2022 roku?