
Ogólne statystyki dla Unii Europejskiej dotyczące śmiertelności w wypadkach znacznie się zmniejszyły. Według bardziej szczegółowych danych Eurostatu wskaźniki śmiertelności drogowej najwyższe są w Rumunii, Łotwie oraz Bułgarii.
Wskaźniki śmiertelności drogowej w Unii Europejskiej
W 2020 roku na ulicach państw członkowskich UE zginęło łącznie 19 000 osób. Odpowiada to 42 ofiarom śmiertelnym na drogach na milion mieszkańców. Tym samym jest to spadek o 17% względem 2019 roku.
Jednak za ten spadek w dużej mierze odpowiada ograniczenie mobilności wskutek pandemicznych obostrzeń, dlatego wynik ten nie powinien być bezpośrednio porównywany z kolejnymi latami, gdyż analiza może prowadzić do nieprawdziwych wniosków. Dane stanowią jednak punkt wyjścia do porównywania bezpieczeństwa na drogach w poszczególnych państwach Wspólnoty.
Zobacz także: Zmiana przepisów drogowych to stanowczo za mało
Zobacz także: Korporacja Suzuki również fałszowała emisje? Pojawiają się oskarżenia
Największa śmiertelność drogowa w krajach Europy Wschodniej
Biorąc pod uwagę ogólną sytuację na drogach w ostatnich latach, wciąż największą śmiertelność w wypadkach odnotowuje się na drogach państw Europy Wschodniej. Najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku odnotowano w Rumunii, gdzie na milion mieszkańców w wypadkach samochodowych zginęło 85 osób. Wysoki wskaźnik odnotowuje się również w państwach bałtyckich, w tym w Łotwie, Bułgarii czy Polsce. Wysoka śmiertelność charakteryzuje także bułgarskie ulice. Dla porównania, w Szwecji w analogicznym okresie odnotowano 20 wypadków ze skutkiem śmiertelnym na milion mieszkańców. Podobne dane dotyczą Malty, Danii oraz Hiszpanii.

Najbezpieczniej było na ulicach państw skandynawskich oraz państwa europejskich nienależących do Wspólnoty (Wielka Brytania i Norwegia z odpowiednio 22 i 17 zgonami na milion).
Polska podjęła walkę z nadmiernym niebezpieczeństwem na drogach poprzez wprowadzenie nowego taryfikatora. Kilka tygodni temu pisaliśmy o skutkach jego wprowadzenia (Więcej: Jak działa nowy taryfikator mandatów? Podsumowanie pierwszego kwartału). Celem nowego systemu naliczania kar drogowych jest ograniczenie liczby oraz skutków zdarzeń drogowych.
Według danych Eurostatu spośród całkowitej liczby osób, które zginęły w UE w wypadkach drogowych w 2020 roku (18 786), 44% stanowią pasażerowie samochodów osobowych, 19% piesi, 16% na motocyklach, 10% na rowerach i 11% w innych kategoriach (w tym pojazdach ciężkich).
Znajdziesz nas w Google NewsIle jest aut z LPG w Polsce? Na świecie wyprzedza nas tylko Turcja
Jeden komentarz