KolejowyTransport

838-metrowy pociąg TX Logistik to przyszłość szwedzkiego transportu

TX Logistik przeprowadził dwie usługi testowe z 838-metrowym pociągiem pomiędzy Malmö i Frövi w Szwecji. Operator kolejowy wykonał usługi próbne we współpracy ze swoim klientem – siecią handlową Coop oraz szwedzkim urzędem ds. infrastruktury transportowej Trafikverket.

TX Logistik przetestowało 838-metrowy pociąg

Jazdy próbne pociągu TX Logistik o długości 838 metrów odbyły się 8 i 9 maja. Pociąg pokonał dystans 500 kilometrów i był załadowany 48 naczepami przewożącymi produkty spożywcze dla Coop. Dodatkowo, podczas prób, pociąg pracował z czteroosiową lokomotywą i osiągał prędkość do 120 kilometrów na godzinę – czyli szybciej niż podczas podobnych testów w innych krajach.

Jeśli chodzi o firmę Coop, to przewozi ona swoje produkty koleją w Szwecji już od dłuższego czasu, a konkretnie od 2009 roku. Od 2012 r. współpracuje z TX Logistik na trasie między Bro, niedaleko Sztokholmu, a Malmö. Dwa lata temu liczba tygodniowych kursów w obie strony w ramach tej usługi podwoiła się z dziesięciu do dwudziestu. Firma chce jednak, aby w jej łańcuchu dostaw było jeszcze więcej kolei, dlatego też wzięła udział w tym konkretnym projekcie.

Obecnie 30% naszych transportów jest obsługiwanych przez kolej. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli zwiększyć długość naszych pociągów – podkreśla Peter Rosendahl, kierownik ds. transportu w Coop Logistik.

Kasper Dudzik, Coop, Malmö-Frövi

Czytaj również: Nowe połączenie z Chin do Europy ominie Rosję i… Polskę

Pociąg TX Logistik to przyszłość transportu?

Ogólnie limit długości pociągu w Szwecji wynosi do 630 metrów. Ważnym wyjątkiem jest linia rudowa między Luleå a Narvikiem, gdzie pociągi towarowe mogą mieć długość 750 metrów. Długość 838 metrów pociągu TX Logistik brzmi imponująco, zwłaszcza w kontekście kontynentalnego europejskiego kolejowego transportu towarowego, w którym obowiązują surowsze ograniczenia dotyczące długości pociągów.

Rozbudowa do 838 metrów znacznie zwiększyłaby możliwości transportowe i sprawiła, że kolejowe przewozy towarowe stałyby się jeszcze bardziej wydajne i atrakcyjne dla spedytorów – skomentował Lars Winther Sørensen, dyrektor zarządzający TX Logistik AB.

Nie jest to jednak pierwszy pociąg o długości przekraczającej 800 metrów jeżdżący po szwedzkich torach. Mniej więcej o tej samej porze ubiegłego roku DB Cargo, DB Netze, Trafikverket i Banedenmark, duński zarządca infrastruktury, podjęły współpracę i przetestowały pociąg o długości 835 m, kursujący między Maschen w Niemczech a Malmö w Szwecji. Pociąg przejechał przez Danię i most Öresund łączący ten kraj ze Szwecją. Można to uznać za wydarzenie historyczne, ponieważ po raz pierwszy przez ten most przejechał tak długi pociąg.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

700-metrowe pociągi obsłużą nowe połączenie kolejowe Niemcy-Szwecja

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button