MorskiTransport

Rosyjski Sovcomflot planuje sprzedać część floty. Wszystko przez sankcje

Wiodąca państwowa rosyjska firma żeglugowa Sovcomflot planuje sprzedaż części swojej floty, ponieważ zmaga się z zachodnimi sankcjami i stara się spłacić zaległe pożyczki. Spółka posiada i eksploatuje 122 statki, w tym 50 zbiornikowców do przewozu ropy naftowej, 34 zbiornikowce do przewozu produktów naftowych. 14 zbiornikowców wahadłowych, 10 gazowców i 10 lodołamaczy.

Sovcomflot ma problemy przez sankcje

Sovcomflot napotyka coraz większe trudności w zawieraniu umów czarterowych, ponieważ porty, nabywcy końcowi, ubezpieczyciele morscy i inne firmy przewozowe wycofują się z rosyjskiego biznesu w związku z sankcjami nałożonymi w odpowiedzi na inwazję Moskwy na Ukrainę. Gazeta Lloyds List, powołując się na anonimowe źródła, podała, że nawet jedna trzecia floty należącej do rosyjskiej firmy jest wystawiona na sprzedaż, ponieważ spółka stara się spłacić zachodnie pożyczki. Sovcomflot stwierdził jednak, że „pogłoski” o sprzedaży jednej trzeciej floty są „przesadzone”.

Na sprzedaż zostały wystawione starzejące się urządzenia żeglugowe oraz statki, których użytkowanie wydawało się niemożliwe ze względu na ograniczenia nałożone na rosyjską flotę handlową – przekazała rosyjska firma.

Spółka posiada i eksploatuje 122 statki, w tym 50 zbiornikowców do przewozu ropy naftowej, 34 zbiornikowce do przewozu produktów naftowych. 14 zbiornikowców wahadłowych, 10 gazowców i 10 lodołamaczy.

Czytaj też: Rosyjskie statki nie mogą tankować w portach na Morzu Śródziemnym

Sovcomflot dobijany sankcjami

Przypomnijmy, że rosyjskie państwowe przedsiębiorstwo Sovcomflot zostało objęte sankcjami nałożonymi przez Stany Zjednoczone zaledwie dzień po wybuchu wojny w Ukrainie. Sankcje obejmowały ograniczenia dotyczące wszelkich transakcji, zapewniania finansowania i innych transakcji dotyczących nowego zadłużenia o terminie zapadalności powyżej 14 dni oraz nowych akcji emitowanych przez trzynaście rosyjskich przedsiębiorstw państwowych i podmiotów, w tym właśnie Sovcomflot, ale także producenta i rafinera ropy naftowej Gazprom Neft czy też spółkę gazową Gazprom.

Podmioty te, w tym spółki o kluczowym znaczeniu dla gospodarki rosyjskiej, których aktywa szacuje się na blisko 1,4 bln dolarów, nie mogą pozyskiwać środków finansowych na rynku amerykańskim – kluczowym źródle pozyskiwania kapitału i generowania przychodów. Również Wielka Brytania i Kanada zabroniły dokowania w swoich portach statkom pod banderą Rosji, eksploatowanym lub będącym w jej posiadaniu. Według danych Refinitiv Eikon, co najmniej trzy rosyjskie tankowce kontrolowane przez potęgę morską Sovcomflot, które nie były w stanie dostarczyć swoich ładunków z powodu zachodnich sankcji, skierowały się na Bahamy.

Czytaj też: Wenezuelczycy szukają tankowców do przewozu ropy, licząc na zniesienie sankcji

Rosyjskie tankowce Sovcomflot uciekły przed sankcjami na Bahamy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button