PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Faustyna (prawie) gotowa do pracy. Wydrąży trzeci łódzki tunel 

Tunel średnicowy w Łodzi to element projektu POIiŚ

Rusza kolejny etap prac nad połączeniem podziemnym między stacjami Łódź Fabryczna a Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Mniejsza maszyna TBM Faustyna zostanie przeniesiona nad torami linii Łódź – Łowicz do specjalnej komory przy ul. Żniwnej. Stamtąd rozpocznie proces drążenia trzeciego tunelu o jednym torze.

TBM Faustyna wydrąży kolejny tunel

Rozpoczął się proces przenoszenia początkowych elementów maszyny tunelowej TBM Faustyna. Maszyna była odpowiedzialna za wydrążenie drugiego tunelu jednotorowego trasy średnicowej pod Łodzią, prowadzącego od przystanku Koziny w kierunku stacji Żabieniec. Po zakończeniu prac tunelowych, maszyna zatrzymała się w komorze technologicznej zlokalizowanej przy ul. Skarpowej.

Aby wydobyć maszynę o masie 650 ton z komory, konieczne będzie jej podzielenie na 11 elementów. Następnie każdy z tych elementów będzie umieszczany pojedynczo na specjalnie przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Następnie, przy użyciu specjalistycznych żurawi o udźwigu 650 ton i 550 ton, elementy tarczy razem z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej numer 15 do komory startowej zlokalizowanej na ulicy Żniwnej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie trzeciego tunelu.

PKP PLK

Najpierw przetransportowany zostanie tzw. „płaszcz tarczy” o wadze 55 ton. W następnych fazach procesu transportowane zostaną pozostałe elementy maszyny. Po przeniesieniu na drugą stronę torów, każda z tych części będzie poddawana dokładnej inspekcji. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone w komorze startowej przy ul. Żniwnej na specjalnie przygotowanej platformie i ponownie zmontowane.

PKP PLK

Czytaj też: Faustyna wywierciła drugi tunel w Łodzi! Zostały jeszcze dwa

Tunel średnicowy w Łodzi

W drugiej połowie lutego nastąpi rozpoczęcie prac nad wydrążeniem trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w stronę przystanku Łódź Koziny. W tym roku maszyna tunelowa TBM Faustyna wydrąży również czwarty tunel, prowadzący od Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Tunel średnicowy w Łodzi to element projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. Projekt stanowi kontynuację rozbudowy dworca Łódź Fabryczna, który przejdzie transformację z dworca końcowego na przelotowy. Dzięki temu, przez centralne obszary Łodzi, będą kursować pociągi regionalne i dalekobieżne w kierunku wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) oraz północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

PKP PLK

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

PKP PLK złożyły wniosek o fazowanie projektu, co oznacza podzielenie inwestycji na etapy i pozyskanie finansowania dla prac planowanych po 2023 roku z budżetu UE na lata 2021-2027. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidziano na koniec 2025 roku. Całe przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską z środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Włoskie pociągi są całkiem fajne, ale… nie mieszczą się w tunelach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button