Drogowy

Norwegia rozważa przyjęcie Pakietu Mobilności. Propozycja trafiła do norweskiego parlamentu

Pomimo że Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, tamtejszy parlament chce przyjąć Pakiet Mobilności. Gdyby decyzja została zaakceptowana, przepisy w równym stopniu objęłyby norweski sektor transportu. Trwają prace nad dostosowywaniem prawa do unijnych regulacji. 

Norwegia chce wprowadzić Pakiet Mobilności

Jednak wprowadzenie zasad Pakietu Mobilności wymaga nowelizacji norweskich ustaw o ruchu drogowym i transporcie komercyjnym. Propozycja wdrożenia rozwiązań w transporcie trafiła do norweskiego parlamentu.

Norweski minister transportu Jon-Ivar Nygård powiedział:

Dla rządu celem jest, aby każdy miał godne i bezpieczne życie zawodowe. Osoby pracujące w sektorze transportu drogowego muszą mieć również dobre warunki pracy. Dlatego cieszę się, że teraz skoordynujemy norweskie przepisy z Pakietem Mobilności UE.

Zobacz także: Pakiet mobilności to przykład hipokryzji Francji i Niemiec

Norwegia przekonuje się do unijnego rozwiązania

W przypadku, gdy parlament zaakceptuje nowe przepisy, Norwegów i zagranicznych przewoźników czekają istotne zmiany w transporcie. Przede wszystkim pojawi się obowiązek ściągania pojazdu do kraju raz na dwa miesiące (8 tygodni). Obowiązywać będą m.in. nowe zasady dotyczące kabotażu czy kary administracyjne.

Geir A. Mo, dyrektor generalny Norweskiego Stowarzyszenia Właścicieli Ciężarówek skomentował decyzję:

Niestety jest tak, że nieuczciwi gracze będą nadal szukać luk i omijać nowe zasady najlepiej, jak potrafią. Dlatego za tymi zmianami legislacyjnymi muszą iść środki na działania kontrolne, abyśmy mogli pozbyć się nieprawidłowości.

Zobacz także: Norweski przemysł naftowy zanotował rekordowe wpływy ze sprzedaży ropy i gazu

Pakiet Mobilności jest od miesięcy szeroko komentowany przez europejskie media. Obejmuje on zestaw przepisów, które pozwolą na dokładniejsze uregulowanie przepisów transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest zapewnienie sprawiedliwego i równego dostępu przewoźników pochodzących z różnych państw do unijnego rynku przewozów. Pakiet wprowadza nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców i odpoczynków.

W Polsce pierwsze przepisy dotyczące Pakietu Mobilności obowiązują w Polsce od 2 lutego tego roku. Warto przypomnieć, że dotyczą one wyłącznie transportu międzynarodowego (obejmują m.in. obowiązek wyrobienia certyfikatu kompetencji zawodowych).

Polscy przewoźnicy alarmują: Unijny pakiet mobilności nas wykończy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button